23. International Hotel Investment Forum w Berlinie

W 1999 roku na otrzymane podczas ITB zaproszenie prasowe dotarłem do Hotelu Intercontinental Berlin na 2. Międzynarodowe Forum Inwestycji Hotelarskich odbywające się pod hasłem „Koncentracja na Europie”. Uczestniczyło w nim kilkaset osób, dyskusje toczyły się wokół problemów głównych rynków a krajom naszego regionu poświęcano niewiele uwagi.

Inny czas dla Europy

Dwa lata później, gdy motywem przewodnim Kongresu było „To jest czas dla Europy”, podczas seminarium poświęconego krajom Europy Środkowo-Wschodniej omawiano zagadnienia dotyczące Budapesztu, Pragi i Warszawy. Ogólna ocena atrakcyjności inwestycyjnej Warszawy wypadła pozytywnie jedynie w zakresie turystyki biznesowej. Zdaniem referującego to zagadnienie ówczesnego wiceprezesa wiedeńskiego Warimpex Finanz- und Beteiligungs AG Franza Jurkowitscha, brak w Polsce infrastruktury wypoczynkowej, zarówno nadmorskiej jak i narciarskiej, uniemożliwiał traktowanie Warszawy jako miasta posiadającego możliwości rozwoju hotelarstwa wypoczynkowego. Obecnie, gdy światowy ruch turystyczny przekracza 1,5 mld podróżnych rocznie, nad Wisłą i Odrą są wszystkie liczące się sieci hotelarskie, a dynamika uzyskiwanej przez warszawskie hotele w 2017 roku RevPAR wyróżniała się na tle Europy, sytuacja jest zdecydowanie odmienna.

Złote logo

Podczas 6.IHIF osoby uczestniczące pięciokrotnie w Kongresie otrzymały jego złote logo. Nosiłem je od następnego roku, gdy wręczył mi je jeden z inicjatorów Forum Jim Burba, założyciel i wieloletni prezes BHN Group. Ze zwyczaju tego zrezygnowano, gdy liczba uczestników przekroczyła pierwszy tysiąc a udział w IHIF stał się stałym elementem harmonogramów czołowych menagerów firm hotelarskich i z tym rynkiem związanych. To tutaj wręczane są prestiżowe branżowe nagrody, nawiązywane kontakty profitujące intratnymi transakcjami i transferami kadrowymi. Uczestniczący w IHIF od wielu lat przedstawiciele polskiego hotelarstwa, jak Alex Kloszowski, Adam Konieczny czy Janusz Mitulski, podkreślają znaczenie uzyskiwanej tu wiedzy dla prowadzonej przez nich działalności.

Globalna współpraca

Będący organizatorem wydarzenia Questex Hospitality Group otrzymał zgłoszenia udziału w tegorocznej edycji Forum od ponad dwóch i pół tysiące uczestników z osiemdziesięciu krajów, reprezentujących globalne i lokalne firmy hotelarskie oraz całe otoczenie tego rynku, dzięki czemu słuszne jest uznanie wydarzenia jako „The Meeting of Global Collaboration”. Tematyka Forum jak zwykle obejmuje bardzo szerokie spektrum zagadnień, od sesji plenarnych z przeglądem stanu globalnej gospodarki, stanowiącej środowisko funkcjonowania branży i wystąpień liderów największych firm hotelarskich świata, po panele dyskusyjne o szczegółowych zagadnienia technologicznych i organizacyjnych. Nie zabraknie możliwości spotkań na stoiskach wystawowych oraz gromadzącego corocznie liczne grono chętnych do błyskawicznych rozmów zapoznawczych „Networking Xpress”.

Pełny program Forum: https://ihif.com/programme.

Janusz Turakiewicz
foto: Facebook @ihifevent (The International Hospitality Investment Forum)