50 lat Targów ITB w Berlinie

ITB w Berlinie

Targi! Ich zapowiedź, wśród handlowców reprezentujących różne branże, wywołuje podekscytowanie. Trudno się temu dziwić. Wiadomo, na targach można coś sprzedać, coś kupić, a najważniejsze, można nawiązać kontakty. Nic dziwnego, że do Berlina, każdego roku, przyjeżdżają wystawcy z całego świata, by zaprezentować swoją ofertę handlową. Tak było i w tym roku na Targach Turystycznych ITB. Dziś jest to największa turystyczna impreza w Europie. Historia targów berlińskich sięga 1966r. Na terenie dzisiejszych Targów Berlińskich, na powierzchni ok. 580m², pierwszy raz odbyły się małe, lokalne targi turystyczne, podczas których swoją ofertę prezentowało tylko 9 wystawców z 5 krajów. Nikt nie wyobrażał sobie wówczas, że przez te 50 lat z tak małej lokalnej imprezy, ITB rozrośnie się do rangi największych światowych targów turystycznych i będzie ważnym wydarzeniem dla branży turystycznej. Tak się właśnie stało. W dniach 09-13.03.2016 odbyły się jubileuszowe 50. targi ITB, które zostały uroczyście otwarte podczas konferencji prasowej 08.03.2016. Również tradycyjnie tego samego dnia odbyła się urodzinowa, uroczysta gala otwarcia, którą zawsze przygotowuje kraj partnerski. Tym razem krajem partnerskim były Malediwy.

W tegorocznej, jubileuszowej edycji targów wzięło udział 10 000 wystawców z 187 krajów i regionów, którzy w 26 piętrowych halach wystawienniczych prezentowali swoją ofertę.

Wśród nich były: kraje, regiony, miasta, biura podróży, hotele, pensjonaty, sanatoria, hostele, campingi, armatorzy dużych linii oceanicznych, przewoźnicy, przedstawiciele licznych atrakcji turystycznych oraz producenci zaplecza technicznego dla branży turystycznej, w szczególności systemów IT.

Trudno wyobrazić sobie targi ITB i to w Berlinie bez udziału polskich wystawców. Berlin znajduje się tuż za miedzą, polska branża turystyczna oferuje usługi na europejskim poziomie, jest więc co proponować światu. Na dodatek warto zwrócić uwagę na fakt, że polskie instytucje, parające się turystyką, zatrudniają dobrze wykształconych, kompetentnych pracowników, posiadających nie tylko merytoryczną wiedzę i znających języki obce, ale posiadających to coś – wewnętrzną spolegliwość i takt – cechy, których nie można wytrenować. One są po prostu składnikiem polskiej duszy. Na cechy, o których powyżej, zwracają uwagę w ewaluacyjnych ankietach cudzoziemcy bywający w Polsce np.: „u wód”, w Kołobrzegu, czy korzystający z usług polskich biur podróży.

ITB w Berlinie

Było więc w Berlinie Polskie Stoisko Narodowe, którego otwarcia, w dniu 09.03.2016r., dokonał minister sportu i turystyki Witold Bańka. Polskie Stoisko Narodowe, które tradycyjnie znajdowało się w hali 15.1, reprezentowane było przez: Polską Organizację Turystyczną, regiony: Dolny Śląsk, Górny Śląsk, Mazowsze, Małopolskę, Podkarpacie, Warmię i Mazury, Zachodnie Pomorze; województwa: łódzkie, lubuskie, lubelskie, świętokrzyskie, miasta: Kielce, Kraków, Tarnów, Rzeszów, Wrocław, Opole, Szczecin, Poznań, Warszawę, Łódź, Giżycko, Elbląg, Łódź, Kołobrzeg, Świnoujście, Katowice, Częstochowę, Bielsko-Białą, Wałbrzych i Żywiec. Usługi turystyczne oferowały biura podróży: Travel Projekt, Jan Pol, DNV Tours, Pol Reisen, Logos Tour, Aktiv Tours, Super Tour DMC, 4 Travel, Academ, Tour & Travel, Rainbow, Group Tours, Travel Plus, Leisure For You, Medical Spa Travel. Z bogatą ofertą wystąpiły pojedyncze hotele: Idea Spa, Geovita, Hotel Elbląg, Hotel Bristol z Rzeszowa, a także uzdrowiska: Grupa Uzdrowisk Kłodzkich, Uzdrowisko Kołobrzeg, Uzdrowisko Świnoujście, Polska Grupa Uzdrowisk, w skład której wchodzą: Uzdrowisko Cieplice, Uzdrowisko Świeradów-Zdrój, Uzdrowisko Połczyn Zdrój. Dopełnieniem polskiej oferty były atrakcje turystyczne: ZOO Wrocław i studencki Auto Stop Race z Wrocławia. Trudno wyobrazić sobie targi rangi ITB bez mediów. Reprezentanci polskich mediów w Berlinie to: TTG, TTG TV, Stowarzyszenie Polskich Mediów, Targowe ABC.

Gdy zwiedzało się polską halę, nietrudno było nie zauważyć skromniejszą – w stosunku do lat ubiegłych – liczbę wystawców. Zajmowali oni jedynie połowę hali, pozostałą część użytkowali Bułgarzy. Gdy zapytałem przedstawiciela POT o przyczynę tak ograniczonej liczby wystawców, wskazał na problemy finansowe. Okazało się, że w związku z kończącą się transzą funduszy unijnych dla POT-u i rosnącymi kosztami utrzymania stoiska narodowego, wzrosły koszty obsługi pojedynczych stoisk. Koszt jednego stoiska to suma ok. 9000 zł. Nic dziwnego, że w bieżącym roku zmniejszyła się znacząco liczba wystawców w Polskim Stoisku Narodowym podczas ITB 2016r. Polska oferta, mimo wszystko, była bogata i różnorodna. Zamieszczony powyżej rejestr firm dobitnie o tym świadczy. O wartości oferty najlepiej świadczy zainteresowanie zwiedzających. A tych w polskim pawilonie było naprawdę dużo. Wielu gości i przedstawiciele mediów zwracało uwagę na wielki ekran przy wejściu do polskiej hali, witający gości multimedialną prezentacją Polski. Szkoda, że ekran, zamiast witać gości, skierowany był do nich tyłem. Służył wystawcom i gościom jedynie jako tło podczas rozmów handlowych oraz oczekującym na wywiady prasowe i telewizyjne gościom.

Do najciekawszych polskich stoisk należały stoiska: Lubuskiego, na którym swoją ofertę prezentowali winiarze z Zielonej Góry, okolic Małopolski i Krakowa, Podkarpacia, Dolnego i Górnego Śląska. Poznań zachęcał do zainteresowania swoją ofertą wypiekanymi na miejscu rogalami marcińskimi. Nowością polskiego pawilonu była możliwość obejrzenia panoramy Warszawy w formie sferycznego filmu 3D. Okulary Google umożliwiały oglądanie Warszawy po okręgu (360 stopni). Drugą atrakcją mazowieckiego stoiska były występy Bladego Krisa, przedstawiające beatbox Chopina. Występy oglądała targowa publiczność, szkoda tylko, że zamiast pianisty grającego na żywo, była to nowoczesna, elektroniczna muzyka młodzieżowa.
Stoisko Dolnego Śląska uatrakcyjniło swoją ofertę, proponując oglądanie zdjęć Wrocławia przez specjalne lunety, przypominające peryskop. Opolska Organizacja Turystyczna zaś przygotowała warsztaty malowania porcelany pt: „Opolski wzór kwiatowy” oraz pokazy i warsztaty zdobienia jajek -„kraszanek opolskich”. Podkarpacka Regionalna Organizacja Turystyczna wraz z partnerami przygotowała degustację regionalnych produktów. Chętnych do degustowania, jak zwykle, było wielu. Oferta turystyczna w bieżącym roku wykroczyła poza ściany hali targowej. W czasie targów, po Berlinie jeździł camper Małopolskiej Organizacji Turystycznej, który, odwiedzając różne miejsca Berlina, jak np.: szkoły, uczelnie, kościoły, Potsdamer Platz, czy Dorothen Platz, promował Światowe Dni Młodzieży wśród Berlińczyków. Podczas dni branżowych odbyły się prezentacje promujące: szlak rowerowy Green Velo, turystykę wodną na Mazurach oraz turystykę motocyklową. Restauracja, obsługująca Polski Klub, przygotowała pokazy kulinarne „Live cooking”, podczas których szef kuchni gotował oraz smażył dla targowych gości racuchy z gruszką.

ITB w Berlinie

Licznych gości, odwiedzających na targach polskie stoisko, interesowały oferty pobytowe nad Bałtykiem, turystyka kulturowa i zyskujące coraz więcej zwolenników pobyty na campingach. Młodzież często pytała na stoisku krakowskim o Światowe Dni Młodzieży, zaś seniorów interesowała oferta polskich sanatoriów, szczególnie pobyty w: Kołobrzegu, Ustroniu Morskim, Świnoujściu, Cieplicach, Świeradowie, Ciechocinku, Inowrocławiu. Dużym zainteresowaniem cieszyła się też oferta Dolnego Śląska, szczególnie Wrocław, jako Europejska Stolica Kultury, a także Karkonosze i szlak zamków oraz zamki i pałace Górnego Śląska – w szczególności Beskidów. Tradycyjnie, zwiedzający interesowali się ofertą pobytów na Mazurach, w tym rejsami jedynym w Polsce statkiem hotelowym Classic Lady oraz pobytami w Bieszczadach. Nie zabrakło również miłośników turystyki rowerowej.

Gdy chodzi o ofertę zagraniczną, podobnie jak Polacy, zagraniczni wystawcy próbowali w równie atrakcyjny sposób przedstawić walory swoich krajów. Ciekawe były pawilony niemieckie, austriacki, szwajcarski oraz azjatycki i afrykański – stoiska: Korei, Egiptu. Stoiska Lufthansy, kolei niemieckich Deutsche Bahn oraz słynnej Wyspy Tropikalnej „Tropical Island” koło Berlina – przyciągały wielu gości nie tylko atrakcyjną ofertą, ale również samym wystrojem i licznymi atrakcjami. Była np. możliwość doświadczenia wygody podróży lotniczych poprzez wypróbowanie foteli lotniczych, stosowanych w klasie biznes, podczas międzykontynentalnych lotów obsługiwanych przez Lufthansę. Trzeba odnotować, niestety, że na wspomnianych stoiskach zagranicznych było o wiele więcej atrakcji niż na stoiskach polskich, np. więcej happy hourów, w rodzaju pokazu tańczących małych robotów na stoisku koreańskim. Może rozrywka niezbyt wyszukana, ale widza przyciąga. Z okazji jubileuszu targów organizatorzy przygotowali specjalne stoisko urodzinowe pod hasłem „50 lat ITB Berlin”, na którym można było prześledzić historię targów.

Tradycyjnie, targi były podzielone na dni branżowe: środa 9.03.2016, czwartek 10.03.2016 i piątek 11.03.2016. Piątek był dniem dla szkół, a po południu zaczęli przychodzić pierwsi indywidualni zwiedzający. Jak podaje targowy informator, w imprezie targowej udział wzięło ponad 120 000 gości branżowych.

Ważnym elementem dni branżowych jest ITB Kongres – jest to największy światowy kongres branżowy, podzielony na segmenty tematyczne: Naukowy Dzień Przyszłości Turystyki, blok „Dzień Destynacji”, poświęcony krajom i regionom, blok „Dzień Zakwaterowania”, adresowany do hotelarzy, blok „Dzień Marketingu i Dystrybucji” – poświęcony technikom sprzedażowym i akcjom promocyjnym, „Dzień Technologii” – poświęcony nowym rozwiązaniom technologicznym, zwłaszcza IT, a w szczególności systemom i portalom rezerwacyjnym, „Dzień eTravel”, poświęcony przewodnikom elektronicznym i aplikacjom przewodnikowym, „Dni Biznesu Turystycznego i MICE” oraz forum „ITB Wellness Forum”, poświecone dziedzinie Wellness & Spa.

ITB w Berlinie

W trakcie trwania Kongresu odbyło się 200 różnych wydarzeń branżowych, a wśród nich: konferencje prasowe, konferencje naukowe, warsztaty, seminaria i prezentacje prowadzone przez 400 renomowanych specjalistów. W Kongresie wzięło udział 23 000 gości B2B.

W ramach „Dnia Destynacji” odbyła się również polska konferencja prasowa z udziałem ministra sportu i turystyki Witolda Bańka, podczas której zostały omówione statystyki wzrostu turystyki przyjazdowej z Niemiec do Polski. Zwrócono uwagę na walory turystyczne Krakowa i na doniosłość wydarzenia, jakim są Światowe Dni Młodzieży, które odbędą się właśnie w Krakowie. Zaprezentowany został Wrocław – jako Europejska Stolica Kultury. Również w ramach wspomnianego Kongresu odbyły się konferencje poświęcone problematyce uchodźców.

Pozostałe dni: sobota 12.03.2016 i niedziela 13.03.2016 były adresowane do indywidualnych zwiedzających, których było ponad 60 000.

Podczas targów, zarówno dla gości B2B oraz indywidualnych zwiedzających, organizatorzy i wystawcy przygotowali szereg imprez towarzyszących, jak np.: liczne konkursy, występy artystyczne, czy degustacje wyrobów kulinarnych, krótko mówiąc – „Happy hourów”.

Jak podają organizatorzy, tegoroczne jubileuszowe targi były udane. Odnotowano wzrost liczby, zarówno gości branżowych, jak i indywidualnych odwiedzających. Łącznie targi odwiedziło 180 000 gości. Relację z tych prestiżowych targów prowadziło 5000 dziennikarzy z 80 krajów. W jubileuszowej edycji ITB udział wzięły również 124 delegacje rządowe, w tym: 48 ministrów i 87 ambasadorów z całego świata.

Targi to nie tylko przedstawianie oferty, rozdawanie folderów i katalogów na stoiskach oraz poszukiwanie atrakcyjnych propozycji wakacyjnych, ale to również wiele odbytych spotkań B2B, podpisanych nowych kontraktów, możliwość znalezienia wielu nowych kontrahentów w jednym miejscu, a także możliwość poszerzenia swojej wiedzy poprzez udział w licznych prezentacjach, warsztatach i konferencjach.

tekst i zdjęcia: Bartosz Karwacki


Europe-China Economic and Trade Forum
Kongres gospodarczy i targi w Nadarzynie