Gdzie biznes spotyka się z pasją

Tour Salon 2016

Kilka dni temu zakończyliśmy 27 edycję Targów Regionów i Produktów Turystycznych TOUR SALON w Poznaniu. Po raz pierwszy wydarzenie organizowane było w nowym terminie (początek roku, a nie jak to miało miejsce przez 26 lat w październiku), w nowym towarzystwie (trzy pasje: Targi Wędkarstwa RYBOMANIA, Myślistwa KNIEJE oraz Targi Sprzętu Pływającego i Sportów Wodnych BOATEX), a także w nowej formule uwzględniając wprowadzenie Strefy Biznesu.

Cały blok Targów Czterech Pasji odwiedziło blisko 35.000 zwiedzających, w tym ponad 8.000 osób zadeklarowało, że ich celem był TOUR SALON. Ofertę zaprezentowało 231 wystawców z 18 krajów. Miastem Partnerskim był Poznań, a Poznańska Lokalna Organizacja Turystyczna była Partnerem Organizacyjnym targów. Cieszy nas fakt, iż mimo tak krótkiego czasu, który dzielił TOUR SALON od poprzedniej edycji targów, tak wiele podmiotów wybrało Poznań na miejsce promocji swojej oferty, budowania wizerunku oraz wymiany wiedzy i doświadczenia. To dzięki zaangażowaniu i współpracy z wystawcami, wszystkimi izbami, stowarzyszeniami, mediami i organizacjami działającymi w branży turystycznej, targi TOUR SALON wyróżniał profesjonalizm, ekspozycja atrakcyjnych produktów i usług, w tym wielu nowości, a także odczuwalna podczas tych trzech dni atmosfera pasji.

STREFA BIZNESU

W tym roku po raz pierwszy podczas targów przez dwa dni działała wydzielona STREFA BIZNESU, w której chcieliśmy zapewnić spokój i komfort rozmów. – Efekt działania strefy nie był dla nas zadowalający – powiedziała Anna Myślak, dyrektor targów – i zdajemy sobie sprawę z jej niedociągnięć. Kilka kwestii staraliśmy się regulować na bieżąco, część jednak wymaga większego nakładu czasu i pracy. Mając zatem przed sobą cały rok, już teraz rozpoczynamy pracę nad organizacją przyjazdu kupców z Polski i zagranicy – Będzie to oddzielne działanie poza dotychczas podejmowaną akwizycją zwiedzających – dodaje Myślak. Ponadto uruchomiony zostanie program wcześniejszego umawiania spotkań, który MTP wykorzystuje przy innych wydarzeniach. Przy tegorocznej edycji targów m. in. ze względu na krótki okres przygotowań i późne zgłaszanie się wystawców zabrakło tego punktu co znaczącą obniżyło efekt STREFY BIZNESU. Niemniej jednak cieszymy się, że podjęliśmy próbę i wiemy w jakim iść kierunku, bo to właściwa droga, którą TOUR SALON i branża turystyczna powinny podążać.

Tour Salon 2016

Warsztaty ,,Dlaczego moje biuro podróży gubi klienta”

WYDARZENIA DLA PROFESJONALISTÓW

Podczas lutowej odsłony TOUR SALONU, jako nowość wprowadziliśmy bezpłatne warsztaty dla biur podróży pod intrygującym tytułem ,,Dlaczego moje biuro podróży gubi klienta”. – Wydarzenie organizowane po raz pierwszy przerosło nasze oczekiwania jeśli chodzi o liczbę uczestników, a także ich aktywność. Już dziś zapewniamy, że warsztaty będą miały swoją kontynuację. Program na 2017 rok zbudujemy w taki sposób, aby tegoroczni zwiedzający mogli zapoznać się z nową tematyką, natomiast osoby, które w tym roku nie wzięły udziału w szkoleniu będą mogły to nadrobić – komentuje dyrektor targów.

Indonezja nie tylko egzotyczna przygoda

Nowością była również konferencja organizowana wspólnie z Polską Organizacją Turystyczną pod hasłem ,,Pora na rowery! Czy turystyka rowerowa może stać się markowym produktem turystycznym w Polsce?”. Podczas wydarzenia uczestnicy poznali m.in. najlepsze przykłady rozwoju turystyki rowerowej z Czech, Hiszpanii, a także pochylili się nad przykładami z Polski. Temat przyciągnął ponad 100 słuchaczy, w tym część biznesową branży turystycznej, która komercjalizuje poszczególne produkty. Warto podkreślić, że wydarzenie miało swoją kontynuację w przestrzeni ekspozycyjnej m. in. na stoisku Polskiej Organizacji Turystycznej. Wśród innych nowych tematów, które pojawiły się na TOUR SALONie należy wymienić m. in. psychologię podróży, czyli autorski, innowacyjny i nowoczesny nurt realizacji usług podróży biznesowych, prywatnych i szkoleniowo-coachingowych, spotkanie Travel Massie, czy też bardzo ciekawe seminarium networkingowe dla touroperatorów zatytułowane „Indonezja nie tylko egzotyczna przygoda”.

Spotkanie matchmakingow z blogerami turystycznymi

Z tematów, które kontynuowaliśmy na specjalna uwagę zasługuje II edycja TOUR SALON Blog Meetingu. Blogerzy, których gościliśmy (20 osób prze dwa pełne dni), mieli możliwość nawiązania kontaktów biznesowych z wystawcami i profesjonalnymi zwiedzającymi. Ponadto w trakcie spotkania matchmakingowego został zaprezentowany nowatorski projekt – serwis Polish Travel Blogs, wizytówka polskich blogerów podróżniczych. Ponadto już po raz czwarty targom towarzyszyła Konferencja „Turystyka kulinarna – Polski HIT” organizowana razem z Polską Organizacją Turystyczną. Bliska sercom nie tylko smakoszy, ale przede wszystkim firmom zajmującym się tak smakowitą dziedziną turystyki odsłona wydarzenia dedykowana była tym razem hotelarzom oraz restauratorom.

Tour Salon 2016

Należy również pamiętać o bezpłatnych warsztatach dla biur podróży organizujących własne wyjazdy autokarowe oraz dla firm transportowych, ,,Najważniejsze błędy i wykroczenia przy przewozie osób oraz w planowaniu autokarowych wyjazdów turystycznych” przygotowanych przez Polska Izbę Turystyki. Ważny punktem programu było spotkanie informacyjno-konsultacyjne podczas którego zbierano opinie, uwagi oraz dyskutowano nad Poradnikiem dla przygotowujących projekty innowacyjne i proinnowacyjne z zakresu turystyki. Uczestnicy spotkania skupili się także nad zagadnieniami związanymi z VIII Gremium Ekspertów Turystyki, które odbędzie się w Poznaniu w terminie 7-9 grudnia 2016.

Już teraz zapraszamy Izby, Stowarzyszenia, czy indywidualne podmioty do współtworzenia programu wydarzeń towarzyszących podczas kolejnej edycji targów.

STREFA PASJI

Sezon wiosenny i letni za chwilę rozpocznie się na dobre, więc w Strefie Pasji nie mogło zabraknąć atrakcji ze wszystkich polskich regionów. Ponadto wszyscy zwiedzający mogli zapoznać się z gotowymi wyjazdami zagranicznymi, szytymi na miarę wyprawami z opiekunami, czy też znaleźć inspiracje do własnych podróży. Ku uciesze zwiedzających, wystawcy przygotowali specjalne oferty z rabatami, które dostępne były tylko na targach w ramach tzw. Giełdy Turystycznej, a upusty i rabaty dodatkowo zachęcały do odwiedzania konkretnych stoisk.

Tour Salon 2016

Na TOUR SALONIE odbyła się również premiera autokaru Irizar i8, którą przygotowało Centrum Turystyki OSKAR. Każdy zwiedzający mógł osobiście przekonać się, jak się prezentuje autobus i sprawdzić czy jest wygodny. Motywy podróżowania znajdowaliśmy na każdym stoisku. Okazuje się, że w erze aplikacji mobilnych mapy i przewodniki cały czas są potrzebne. Było to zauważane na stoiskach i cieszyło się zainteresowaniem wśród zwiedzających. Jak zawsze wystawcy wykazali się dużą kreatywnością przygotowując liczne konkursy oraz atrakcje na stoiskach. Do wygrania był na przykład weekend w pałacu Biesa, zamku w Baranowie Sandomierskim, czy rejs promem z firmą TT-Line. Wracając z TOUR SALONU goście targów wychodzili bogatsi także o wiedzę browarniczą, ponieważ oprócz ekspozycji lokalnych browarów można było wziąć udział w pokazach – degustacjach cervesario przygotowanych razem z Lech Browary Wielkopolski z Poznania. Piwny specjalista wyjaśniał jakie są rodzaje piw, z jakimi potrawami najlepiej się komponują, czy co wpływa na rodzaj piwa.

Nieodłącznym elementem targów była Scena Kultury. W każdym targowym dniu odbywały się występy i prelekcje. I tak mogliśmy zaczerpnąć informacji o nowo otwieranym Muzeum Piosenki Opolskiej, czy posłuchać utworów Chopina w bitowej aranżacji DJ’a Bladego Krisa. Na Scenie spotkaliśmy podróżników, którzy autostopem przemierzyli spory kawałek świata, czy też znaleźli alternatywne metody zwiedzania. Dla osób, które nie wiedzą, gdzie wybrać się na wakacje, pomocna okazała się prezentacja dotycząca psychologii podróży.
W piątek i sobotę Marcin Dobas – fotograf National Geographic Polska prowadził bezpłatne warsztaty fotografii podróżniczej. Poza tym był gościem Sceny Kultury z najnowszą prezentacją, którą z ciekawością obejrzeli i wysłuchali uczestnicy targów. Dobas wystąpił również podczas Festiwalu Podróżniczym ŚLADAMI MARZEŃ w prelekcji „Podróżnicze tajniki fotografa National Geographic”. W niedzielę Marek Tomalik, gość National Geographic Traveler, opowiadał o ognistej Australii. Na podróżnika czekali jego miłośnicy, którzy mieli okazję do zdobycia jego autografu.

Tour Salon 2016

Festiwal Podróżniczy ŚLADAMI MARZEŃ

Od samego początku Festiwal cieszył się popularnością osób szukających własnych ścieżek do podróżowania. Uczestnicy wysłuchali rekordowej liczy prezentacji, bo aż 20, z czego 14 walczyło w konkursie o Złoty Ślad. Laureatem Konkursu został Piotr Horzela, który zdobył Złoty Ślad za opowieść „PH on Tour – Sudan Południowy – historie przeróżne”. Drugie miejsce jury konkursowe przyznało Marcinowi Miłoszewskiemu za prelekcję „Znad Jezioraka po Bajkał (i jeszcze dalej). Autostopem do Chin”, natomiast trzecie miejsce zajęli Marzena Badziak i Jan Piętek, który zaprezentowali historię „Od Kazachstanu do Ujgurstanu rowerem przez Azję Centralną”. Ponadto jury wyróżniło prelekcję autorstwa Bartłomieja Kiragi „ Autostopem w czasie i przestrzeni – jedwabny szlak”, a faworytem publiczności został Marcin Miłoszewski (Znad Jezioraka po Bajkał (i jeszcze dalej). Autostopem do Chin.) Z kolei w konkursie fotograficznym najlepszy okazał się Jakub Rybicki ze zdjęciem „Przerwa na herbatkę”.

Wielkim zainteresowaniem spotkały się wystąpienia Marcina Dobasa – National Geographic), czy wykłady na temat zdrowia w podróży.

W niedzielę  wszyscy uczestnicy obejrzeli wzruszający film o Tomku Kowalskim, zdobywcy Broad Peak. Wystąpieniem wieńczącym tegoroczną edycję festiwalu była prelekcja Kapitana Tomasza Łopaty o historii jachtu Selma Expedition, na którym wraz z grupą wybitnych żeglarzy pobili rekord świata w płynięciu najdalej na południe. Ponadto patrząc na rosnące zainteresowanie Festiwalem Podróżniczym ŚLADAMI MARZEŃ i rekordową liczbę uczestników (m. in. podczas kilku wydarzeń było ponad 500 słuchaczy) w przyszłym roku wprowadzimy nowy blok związany tylko i wyłącznie z PODRÓŻAMI MARZEŃ po Polsce. Będzie to nowość na rynku polskim, gdyż na większości festiwali prelekcje związane są z wyprawami organizowanymi poza granicami Polski.

Strefa Urwisa

Po raz pierwszy podczas targów TOUR SALON stworzyliśmy wyjątkowe miejsce dla najmłodszych zwiedzających. W pierwszym dniu targów dziesięć drużyn sportowych rywalizowało w turnieju szkół podstawowych (klasy IV-VI) o Puchar Prezesa Międzynarodowych Poznańskich i Dyrektora Poznańskich Ośrodków Sportu i Rekreacji. Zwyciężyła Szkoła Podstawowa nr 2 w Wąsowie. Drugie i trzecie miejsce zajęły odpowiednio grupa II i grupa I, które reprezentowały Szkołę Podstawową nr 2 ze Środy Wielkopolskiej. Kolejne dwa dni były wypełnione konkurencjami sprawnościowymi i zręcznościowymi pod okiem animatorów. Żadne dziecko nie miało czasu na nudę.

Tour Salon 2016

Oprócz gier i zabaw w Strefie Urwisa, na stoiskach informacyjnych policji i straży pożarnej prowadzona była edukacja w zakresie bezpieczeństwa na drodze i na wypadek pożaru.  Kto tylko chciał, mógł zapoznać się z praktycznymi zasadami pierwszej pomocy czy ewakuacji z zadymionego hotelu. Strefa Urwisa ze sportowymi animacjami powstała m.in. dzięki współpracy z Poznańskimi Ośrodkami Sportu i Rekreacji (POSiR),  Biurem Podróży i Turystyki ALMATUR i firmą COCCODRILLO. O inne atrakcje zadbała poznańska policja, Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej, czy PRESTO Biuro Podróży oraz Park Nauki i Rozrywki Krasiejów.

Do zobaczenia za rok!

– Zależy nam, aby TOUR SALON był świętem całej branży i już dziś zapraszamy do wpisania w kalendarz daty kolejnej edycji TOUR SALONu: 17-19 lutego 2017 roku. – podkreśla Myślak. Tegoroczna formuła targów będzie kontynuowana, uwzględniając w kilku aspektach jej modyfikacje o czym będziemy się mogli dowiedzieć już niedługo.

Udostępnij