TTG Polska Dziennik Turystyczny

Gigantyczna sieć kolejowa ma połączyć centralne lotnisko z największymi miastami

Tory kolejoweOk. 40 mld zł będzie potrzebne na rozbudowę sieci kolejowej, która będzie przebiegała przez Centralny Port Komunikacyjny – powiedział w środę PAP pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild. Dodał, że kwota ta nie wchodzi w projekt realizacji CPK, który według szacunków ma kosztować ok. 35 mld zł.

– Według naszych szacunków na rozbudowę sieci kolejowej będzie potrzeba około 40 mld zł. To jest kwota, która nie wchodzi w projekt realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przewidujemy pozyskanie tych środków z finansowania unijnego – prace przygotowawcze z tej perspektywy, a realizacja z kolejnych – powiedział PAP wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild.

Wild, który uczestniczył w środowym posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury, przedstawiał informację na temat stopnia zaawansowania prac przygotowawczych i planów finansowych zabezpieczających realizację inwestycji w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Jak mówił, trwają prace nad wskazaniem konkretnych projektów inwestycyjnych, które zostaną zrealizowane w ramach programu wieloletniego CPK.

Przekazał, że w toku konsultacji z zarządcą infrastruktury kolejowej PKP PLK uzgodniono podejście koncepcyjne oraz ramowy zakres niezbędnych inwestycji kolejowych dla relacji: Warszawa – Olsztyn, Warszawa – Ostrołęka – Pisz – Giżycko, Warszawa – Białystok – Suwałki (Rail Baltica), Warszawa – Terespol (Brześć), Warszawa – Lublin – Zamość – Hrebenne (Lwów), CPK – Kielce – Tarnów – Nowy Sącz, Warszawa – Katowice/Kraków/Bielsko-Biała, CPK – Częstochowa – Opole – Nysa, Łódź – Sieradz – Wrocław, Łódź – Sieradz – Kalisz – Leszno – Głogów – Zielona Góra, Łódź – Sieradz – Kalisz – Poznań – Szczecin, CPK – Poznań – Gorzów Wlkp., CPK – Płock – Włocławek – Bydgoszcz – Koszalin/Kołobrzeg.

Dalszym uzgodnieniom podlegają jeszcze relacje: CPK – Radom – Rzeszów, CPK – Gdańsk.”Jeśli chodzi o rozbudowę sieci kolejowej, to założenie jest takie, że rozbudowa sieci kolejowej będzie realizowana przez wyspecjalizowany podmiot. Co wynika m.in. z faktu, że rzeczywiście, jak dotąd są spory, czy po 1989 roku wybudowano 23 km czy 43 km nowych torów” – powiedział. Jak dodał, „to są kompetencje, które trzeba zgromadzić w podmiocie i z nich korzystać”.

Wiceminister przekazał, że w koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny na podstawie analizy wskaźnikowej dokonano oszacowania kosztów programu inwestycyjnego CPK, na który w pierwszym etapie powinno być zagwarantowane finansowanie w wysokości do 35 mld zł, w tym 16-19 mld zł na realizację komponentu lotniczego, 8-9 mld zł na komponent kolejowy, co od samego początku oznaczało nowe połączenie Warszawa-Łódź i wpięcie w Centralną Magistralę Kolejową, oraz 7 mld zł na realizację infrastruktury drogowej.

źródło: www.kurier.pap.pl
foto: PAP / T.Waszczuk

Podziel się tą wiadomością ze znajomymi:

Zobacz także:

3 odpowiedzi

  1. I to jest właśnie to wielkie oszustwo podłej zmiany!!!
    35 mld PLN + 40 mld PLN daje razem 75 miliardów. Oczywiście na etapie planowania.
    Później okaże się, że o czymś zapomniano i koszty trzeba będzie podwoić.
    A na końcu zabraknie środków i zostaniemy z rozgrzebanym hangarem w stanie surowym i nasypami pod tory kolejowe. Zarobią za to „narodowe” i „nasze” firmy, pod które PiS będzie ustawiał przetargi.

    PS. Dlaczego tak będzie? To proste – w tym wieku, mimo potężnych dotacji z UE, powstało w Polsce zaledwie ok. 50 km nowych linii kolejowych!

  2. festiwal wydawania pieniędzy(których nie ma i których nie zdążyli jeszcze pożyczyć) trwa. Dla ludzi, którzy niczego nie potrafią zbudować (a wszystko burzyć) nie jest problemem zaciągnięcie kolejnych długów na lichwiarski procent. Przecież oni tego nie będą spłacać, oni mają w kontraktach procent od konsultacji, zupełnie jak w „Misiu” Barei

  3. Gdyby Pan minister Mikołaj Wild był honorowym człowiekiem, to od razu powinien już sobie palnąć w łeb. Boć przecież wiadomo na 100%, że to wszystko co mówił to kłamstwa! Nie będzie żadnego CPK, a jak coś powstanie – to jakiś kaleki twór nie za 35, a za 100 milionów. I nie za 15, a za 50 lat. I nie będzie tych setek kilometrów linii kolejowych – no, może powstanie kilka odcinków, prowadzących donikąd. Czy to szaleństwo nigdy się nie skończy??!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *