ITB Berlin 2019: zdrowie w cenie

ITB Berlin 2019

Turystyka zdrowotna miała w tym roku w Berlinie swoją mocną prezentację. Po raz trzeci ITB zorganizowały Pawilon Turystyki Medycznej dla międzynarodowych wystawców.

Jak co roku odbyło się Forum Ekspertów Wellness. Po raz drugi Polskie Stoisko Narodowe miało oddzielną ekspozycję usług prozdrowotnych. Padły ważne pytanie o trendy, oczekiwania klientów i kierunki rozwoju tego rodzaju turystyki.

Wellness-Hotels& Resorts i beauty24 prezentują wyniki badania przeprowadzonego wśród gości tego typu hoteli. Pokazują one jasno, że zmienia się podejście do wellness.

Redefinicja wellness

Ton nadają Millenialsi, którzy mają bardzo wysokie oczekiwania. Nie wystarczą im już zabiegi kosmetyczne i tradycyjne masaże. Oferta wellness wyraźnie zmienia się w kierunku medi-wellness – obecnie beauty stanowi nie więcej, niż 10% zawartości pakietu wellness. Jeszcze 10 lat temu była to aż jedna trzecia.

Konsumenci oczekują szybkich i trwałych efektów, głównie redukcji stresu. Chcą wyjeżdżać na urlopy wellness rzadziej i najchętniej na weekend. Chcą doświadczyć w tym czasie kompleksowej odnowy. Dlatego sama regeneracja ciała już nie wystarcza. – Mamy nowy silny trend, mental wellness. Dotarł on do nas dwa lata temu z USA. Priorytetem jest holistyczne podejście: zdrowe ciało i zdrowy duch w jednym. Dlatego w hotelach wellness zatrudniani są psycholodzy i lekarze innych specjalności – podkreśla Michael Altwischer, prezes Wellness-Hotels& Resorts.

ITB Berlin 2019

Holistyczne podejście

Mental wellness był jednym z gorących tematów Forum Ekspertów Wellness. Zdrowie umysłowe jest jednym z filarów dobrego samopoczucia. W perspektywie psychologii pozytywnej pozwala zachować równowagę pomiędzy aktywnością życiową i zdolnością do osiągania duchowego wyciszenia. Zabiegi i masaże także mogą zawierać aspekt mentalny. Potrzeba jednak czegoś więcej.

Ostatnio na popularności zyskuje biofeedback i coraz więcej hoteli wellness wykorzystuje tę metodę terapii do diagnozowania i poprawy samopoczucia swoich gości. Jednym z takich obiektów jest Mental Spa Resort Fritscham Berg nad Jeziorem Bodeńskim. – Ludzie trafiający do hoteli wellness nie wiedzą, jak się czują i co im dolega. Wymagają zdiagnozowania. Z drugiej strony nie mają zbyt wiele czasu i chcą w bardzo krótkim czasie poczuć się lepiej. Bardzo pomocny jest tutaj biofeedback – uważa Diana Sicher-Fritsch, Life Cousch&Mental Couch w Mental Spa Resort Fritscham Berg. – Nasi klienci chcą ukierunkować swoją świadomość. Podczas urlopu zamierzają się zregenerować, a jednocześnie chcą się uczyć i coś przeżyć – dodaje. Kluczem do sukcesu jest kompleksowa oferta wellness, która zagwarantuje poprawę zdrowia fizycznego, psychicznego oraz urody.

Nowoczesne produkty z regionalnym akcentem

Eksperci dostrzegają, że z jednej strony zaobserwować można dynamiczne zmieniające się koncepcje do turystyki medycznej, z drugiej – klienci oczekują wysokiej jakości produktów zdrowotnych w kraju i za granicą. Można mówić o ofercie medycyny „hightech”, jak również o tradycyjnych, wciąż jeszcze w wielu krajach nie do końca wykorzystanych, programach zdrowotnych. Nabywcy zwracają oczywiście uwagę na ceny. Często ważniejsza jest dla nich także jakość usług. Poprawa jakości tych usług i ich certyfikacja mogą przyczynić się do podjęcia decyzji o skorzystaniu z oferty w innych krajach. Koncentrują się one wokół medical wellness.

ITB Berlin 2019

Niemieckie Stowarzyszenie Medical Wellness definiuje ten segment jako połączenie usług medycznych, terapii alternatywnych oraz oferty relaksu w tradycyjnym spa. – Medical wellness jest po prostu częścią życia Niemców i Europejczyków. Prawie 90% mieszkańców naszego kontynentu decyduje się na wyjazdy zdrowotne raz w roku, a ponad połowa robi to częściej. Dla co drugiej osoby powodem wyboru hotelu jest posiadanie przez niego programu zdrowotnego – powiedział Lutz Lungwitz, prezes Niemieckiego Związku Medical Wellness.

Malezja: mamy wszystko

Jednym z gości konferencji prasowej była Malezja, będąca krajem partnerskim ITB Berlin 2019. Odnotowuje się tam imponujący wzrost podróży medycznych. Rosną one najszybciej w stosunku do innych segmentów turystycznych – w 2011 roku do Malezji przyjechało 643 tysiące turystów medycznych, a w 2018 roku było ich dwukrotnie więcej. Kluczowymi rynkami pochodzenia klientów są obecnie: Wietnam. Chiny i Indie. Malezja koncentruje się jednak coraz mocniej na Europie, głównie na rynku niemieckim. – Turystyka zdrowotna jest dla naszego kraju bardzo ważna, chociaż jest to względnie nowy kierunek. Mamy wszystko, aby zaoferować klientom z całego świata wysokiej podróże zdrowotne – rekomendowała Sherene Azli, prezes Malezyjskiej Izby Podróży Zdrowotnych.

tekst i foto: Agnieszka Nowak, www.2ba.pl


Europe-China Economic and Trade Forum
Kongres gospodarczy i targi w Nadarzynie