Królowie śniegu

Międzynarodowy Konkurs Rzeźby w Śniegu

W dniach 10 – 13 stycznia 2015 roku odbyła się 20 odsłona Międzynarodowego Konkursu Rzeźby w Śniegu, która jest częścią 31. Międzynarodowego Festiwalu Śniegu i Lodu w chińskim Harbinie, stolicy prowincji Heilongjiang . Polskę na jubileuszowej edycji imprezy reprezentował zespół Snow Art Poland, którego liderem jest artysta rzeźbiarz i wykładowca katowickiej Akademii Sztuk Pięknych – Tomasz Koclęga.

Każdego roku Harbin przyciąga tłumy turystów, którzy mają okazję podziwiać niezwykłe rzeźby ze śniegu i lodu. Choć temperatura w sezonie zimowym spada tu do -30 stopni Celsjusza, nie brakuje chętnych do zwiedzania miasta podczas zimowego festiwalu. To największa tego typu impreza na świecie. Harbin to istna śnieżna metropolia. W tegorocznej edycji Międzynarodowego Konkursu Rzeźby w Śniegu uczestniczyło 28 zespołów z 12 krajów świata – z Chin, Rosji, Hiszpanii, Francji, Włochy, Korei Południowej, Japonii, Mongolii, Indonezji, Łotwy, Wielkiej Brytanii oraz Polski. Uczestnicy mają obowiązek przesłania dorobku artystycznego oraz projektów wraz z opisem przed przyjazdem na   konkurs, które są oceniane i na ich podstawie zespoły są kwalifikowane. Koncepcja Koclęgi zakładała realizację kompozycji rzeźbiarskiej pt. „Codzienność”, przedstawiającej postać ludzką, która podtrzymuje i podpiera liczne płaszczyzny. Człowiek zmaga się z nimi, ale nie walczy. Próbuje udźwignąć, nachylone pod kątem, ułożone w różnych płaszczyznach i zwielokrotnione bryły, które na niego spadają. Rozsypujące się płaszczyzny skupiają ludzki dramat codziennej walki człowieka z przeciwnościami losu, własnymi ułomnościami oraz sobą samym. Walka ta jest jednak równa, co uwidacznia się w kompozycji poprzez swoistą równowagą. Tutaj nie ma wygranych ani przegranych – człowiek nie triumfuje, ale też nie przegrywa. Monumentalne, plenerowe rzeźby Koclęgi koncentrują się na człowieku, na jego naturze i emocjach. Umieszczane są często na drzewach, lub przy nich, dotykając zagadnień relacji człowieka z naturą.  Olbrzymie formy rzeźbiarskie, jakimi najczęściej posługuje się artysta, nie pozwalają widzowi być obojętnym. Zawsze wzbudzają silne emocje. Tomasz Koclęga wielokrotnie prezentował swoje rzeźby w przestrzeniach publicznych. Ostatnie wystawy artysty miały miejsce w Bratysławie, w Katowicach, w Klenovej (Rep. Czeska ), w  Zlinie, ( Rep. Czeska ), we Wrocławiu, w Górkach Wielkich, w Siemianowicach,w Pabianicach, w Cieszynie, Bytomiu, Gliwicach. Jedna z ostatnich prac artysty pt. „Ulotność”, zrealizowana na rondzie w Rybniku, wzbudziła bardzo duże zainteresowanie  i była  szeroko komentowana w mediach.

Międzynarodowy Konkurs Rzeźby w Śniegu

Polski zespół po raz drugi wziął udział w tym Festiwalu. Zdobycie w ubiegłym roku prestiżowej nagrody Best Creativity Award,  było początkiem popularności, która została dostrzeżona przez największe agencje prasowe i stacje telewizyjne w Chinach oraz polskie media. Sukces ten skłonił Jarosława Bagińskiego do stworzenia profesjonalnego zespołu Snow Art Poland. Dzięki wsparciu firmy Bakoma zespół miał szansę po raz kolejny zaprezentować swoje umiejętności w Chinach. Szansę tą polscy rzeźbiarze przekuli w kolejny sukces, tym razem w kolorze brązowym, stając na po raz pierwszy na podium. Z jednej strony ambitny projekt, koncentracja i determinacja polskiego zespołu.  Z drugiej ciężka praca oraz chłód i mróz harbińskiej zimy.  Polacy mieli 30 godzin na stworzenie rzeźby, z potężnego bloku śniegu. Każdy zespół dostaje do dyspozycji blok śniegu o wymiarach 3 x 3 x 4 m (4 m wysokości ). Bloki są numerowane, a przed rozpoczęciem konkursu następuje ich losowanie. Regulamin konkursu zabrania używania narzędzi mechanicznych oraz kolorowania śniegu. Narzędzia do pracy to różnego rodzaju skuwacze, pace ścierne, dłuta, piły, piły łańcuchowe (ale nie mechaniczne, tylko sam łańcuch z uchwytami, do ręcznego, dwuosobowego odcinania dużych bloków śniegu) papier ścierny do polerowania.

– Śnieg jest bardzo twardy. Nie przypomina śniegu z którego lepi się bałwanki. Jest w swej konsystencji zbliżony do pustaków pianowych. Nie można w nim nic zrobić „gołymi rękami”. Nie daje się formować. Można w nim jedynie wycinać i wykuwać. Dla wyobrażenia, nawet mocne uderzenie pięścią w blok śnieżny nie spowoduje wgniecenia. Nie można nic dokleić – tłumaczy lider Snow Art Poland, Tomasz Koclęga. Pytany o najbliższe plany odpowiada – Od 3 do 8 lutego Snow Art Poland weźmie udział Międzynarodowym Konkursie rzeźby w Śniegu w Sapporo w Japonii. Do konkursu kwalifikowanych jest jedynie 12 najlepszych zespołów. Każdy zakwalifikowany Zespół musi ponadto posiadać rekomendację własnej ambasady, której udzielił nam JE Ambasador RP w Tokio.

Ekipie Snow Art Poland w składzie – Jarosław Bagiński, dyrektor generalny, Tomasz Koclęga, lider zespołu oraz członkowie Bartłomiej Bala i Piotr Proba nie pozostaje nic innego tylko życzyć dalszych sukcesów.

Katarzyna Kopeć


Kongres gospodarczy i targi w Nadarzynie