Miał krótkie spodenki, nie wpuszczono go do samolotu

Pasażerowie na lotnisku

Czy można nie wpuścić pasażera do samolotu z powodu stroju, który może być obraźliwy dla innych? Okazuje się, że tak. Do takiej sytuacji doszło kilka dni temu w saudyjskich liniach lotniczych. Sprawdziliśmy, czy w Polsce też mogłoby się to zdarzyć.

Saudi Arabian Airlines, saudyjskie narodowe linie lotnicze, odmówiły wpuszczenia do samolotu mężczyzny, który był ubrany w krótkie spodenki. Sytuacja zdarzyła się na początku października. Pasażer leciał ze stolicy Indonezji, Dżakarty przez Rijad (Arabia Saudyjska) do tureckiego Stambułu.

Jordan Bishop został zatrzymany przez personel lotniska dosłownie chwilę przed wylotem. Z jego relacji wynika, że pracownik, który stał przy bramce, spojrzał dziwnie na niego i poprosił, aby ten opuścił kolejkę.

– Obawiam się, że nie możemy wpuścić pana na pokład. Nie może pan lecieć w krótkich spodenkach – poinformował pasażera pracownik Saudi Arabian Airlines.

Wezwany został również menedżer lotniska, który potwierdził słowa obsługi. Zapytał także pasażera, czy ma długie spodnie, w które mógłby się przebrać.

– Jeśli nie ma pan długich spodni, nie mogę pozwolić panu wejść na pokład – stwierdził ostatecznie menedżer lotniska w Indonezji.

Niewiele brakowało, a Jordan Bishop musiałby zrezygnować z zaplanowanego lotu. Miał dosłownie chwilę, żeby znaleźć rozwiązanie problemu.

– Uświadomiłem sobie, że nie mam innego wyboru niż tylko zakupić odpowiednie spodnie. Szybko pobiegłem do małego sklepiku, w którym sprzedawano sarongi. Kupiłem pierwszy z brzegu. Chustę owinąłem sobie wokół talii, co wyglądało, jakbym miał ma sobie długą spódnicę – relacjonował Jordan Bishop.

Mężczyzna, pomimo dziwnych spojrzeń obsługi, został ostatecznie wpuszczony na pokład samolotu.

Jordan Bishop przyznał na koniec, że część osób z obsługi lotniska przeprosiła go. Stwierdził również, że dla niego problemem nie jest sam ubiór, ale brak jasnego i wyraźnego komunikatu na ten temat.

Regulamin Saudi Arabian Airlines

Sprawdziliśmy, co na ten temat mówi regulamin saudyjskich narodowych linii lotniczych. Na ich stronie znajduje się mało precyzyjny komunikat: Linie Saudi Arabian Airlines proszą swoich gości o przestrzeganie zasad ubioru. Zgodnie z nimi ich ubranie powinno być w dobrym smaku. Swoim strojem nie powinni też obrażać innych pasażerów.

Czy w Polsce byłoby to możliwe?

Sprawdziliśmy również, czy w regulaminach pięciu najbardziej popularnych w Polsce linii lotniczych (według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego z lat 2016-2017), pojawiają się jakiekolwiek zasady, co do obowiązującego ubioru. W żadnym z tych przepisów nie ma wprost podanych wytycznych, jakie elementy stroju są akceptowalne, a jakie nie.

Jedynie w regulaminie Wizz Air pojawia się dość ogólna wzmianka, na podstawie której linie lotnicze zastrzegają sobie prawo odmowy przewozu pasażera w określonych przypadkach. Jednym z nich jest właśnie niestosowny strój.

Wizz Air zastrzega sobie prawo odmowy przewozu pasażera lub bagażu pasażera, zwłaszcza jeżeli stan fizyczny pasażera, jego ubranie lub zachowanie wywołują strach, niesmak lub zgorszenie osób na pokładzie samolotu – czytamy w regulaminie Wizz Air.

W regulaminach pozostałych przewoźników napisane jest jedynie, że linie lotnicze mogą odmówić przewozu pasażera, który m.in. swoim zachowaniem powoduje dyskomfort u innych towarzyszy lotu.

źródło: gazeta.pl
foto: Flickr