TTG Polska Dziennik Turystyczny

Niemcy – po prostu przyjazne

Niemcy

25 marca, w sali konferencyjno-kinowej Państwowego Muzeum Etnograficznego, odbyła się nferencja prasowa przedstawicielstwa Niemieckiej Centrali Turystyki w Warszawie, połączona ze zwiedzaniem ekspozycji muzealnej. Konferencję poprowadził nowy Dyrektor Biura Marketingu i Sprzedaży – Tomasz Pędzik.

Po krótkiej autoprezentacji i nawiązaniu do wyboru miejsca konferencji – jako idei wspierania polskiej kultury, przeszedł do czterech głównych tematów poświęconych analizie niemieckiego rynku turystycznego ze szczególnym uwzględnieniem w nim udziału Polaków.

Dzięki prowadzonym przez Federalny Urząd Statystyczny badaniom i analizom rynku niemieckiego, kolejne spotkanie ugruntowało mnie w przeświadczeniu, jak niezbędnym elementem jest konkretna wiedza, dzięki której zarządzając tą dziedziną gospodarki osiąga się sukces. Oto wyniki badań, których analiza pozwoli Niemcom utrzymać i wzmocnić swoją pozycję w Europie i na świecie.

Ogółem w roku 2014 sprzedano gościom zagranicznym w Niemczech 75,6 mln noclegów. Jest to piąty z rzędu rok, w którym zanotowano tendencję wzrostową. 48% całkowitego wzrostu pochodzi z sześciu rynków: Szwajcarii, Zatoki Perskiej, Chin, Wielkiej Brytanii, Polski i USA. Mimo, iż zauważalny jest w tym procesie dynamiczny wzrost rynku azjatyckiego (+11,2%), amerykańskiego (+5,0%), afrykańskiego (+4,5%), nadal najważniejszym rynkiem przyjazdowym pozostaje Europa.

Dzięki wysokiemu poziomowi usług, przystępnym cenom za nocleg – średnia UE: 104 euro (+2,4 %), Niemcy: 95 euro (+ 0,4 %), Berlin: 89 Euro (+0,6 %) i różnorodności atrakcji, Niemcy po raz czwarty z rzędu utrzymują się na drugim miejscu wśród kierunków podróży Europejczyków (49,6 mln odwiedzających) utrzymując stały wzrost w stosunku do poprzedniego roku o 4%. Pierwsza w rankingu jest Hiszpania ( 55 mln przy wzroście 7%), a trzecia – Francja (37,4 mln przy wzroście 1%).

Najważniejszym rynkiem dla Niemiec jest Holandia – to aż 11 mln noclegów. Potem Szwajcaria – 5,9 mln, USA i Wielka Brytania po – 5,2 mln. Polska po raz pierwszy znalazła się w pierwszej dziesiątce – 2,4 mln za Belgią – 3 mln i przed Rosją – 2,4 mln.

Zmienia się powoli charakter przyjazdów do Niemiec. Liczba przyjazdów urlopowych wzrosła – o 7% (stanowiąc 56%), a służbowych tylko o 1% (25%), odwiedzin – o 2% (10%). O 12% wzrosła liczba długich urlopów (4+ noce), a o 3% krótszych (1-3 noce). Niemcy odwiedzają najliczniej przedstawiciele grupy wiekowej 55 lat i starsi (12%) , jednak zaraz za nimi uplasowała się grupa 15-34 lat (11%). Natomiast grupa 35-54 lat to tylko 1% przyjezdnych.

Wraz z zainteresowaniem się młodych turystów kierunkiem niemieckim zanotowano wzrost o 10% udziału internetu jako narzędzia przy planowaniu urlopu oraz wzrost o 10% rezerwacji on-line. Więcej turystów szuka też on-line informacji o celu podróży.

Najliczniejsza grupa turystów nadal przyjeżdża do Niemiec samochodami – 47% (wzrost 3%). Jednak coraz częściej wybierają oni samolot – 32% (wzrost 5%). Sporą dynamikę wzrostową odnotowały koleje – 9% (wzrost 10%). Zmalała natomiast liczba przyjazdów autokarowych – 8% (spadek 6%).

Udział turystyki w niemieckim PKB to 4,4% (97 mld euro). Porównując z budownictwem – 4,3% i przemysłem samochodowym 2,3% , turystyka jest ważną i docenianą gałęzią gospodarki dając 2,9 mln miejsc pracy.
Jaki wpływ na turystykę niemiecką ma ogólny kryzys, poważnie przewartościowanie franka szwajcarskiego i sytuacja w Rosji? Wydaje się, że niewielki. Prognozuje się, że w roku 2015 Niemcy utrzymają wzrost liczby przyjazdów w granicach 3-4% i z każdym rokiem będzie ona proporcjonalnie wzrastała, aby osiągnąć do 2030 roku – 80% (121,5 mln noclegów).

Europa utrzyma swoją pozycję lidera na rynku niemieckim udziałem 72,5% (88,1 ml noclegów). W pierwszej dziesiątce utrzymają się Chiny i Polska. Potencjał 10,1 mln stanowić będą kraje dynamicznie rozwijające się: Brazylia, Rosja (?), Indie, Chiny, Republika Południowej Afryki. Przewiduje się wzrost nowych rynków: Azji Pd.-Wsch. i Ameryki Pd., gdzie Niemiecka Centrala Turystyki planuje otworzenie swoich przedstawicielstw.

Udział Polaków w rozwoju turystyki przyjazdowej Niemiec
W ciągu ostatnich dziesięciu lat nastąpił 160% wzrost zainteresowania Polaków tym kierunkiem. W 2014 roku Polacy wykupili w Niemczech 2 448 115 noclegów. 43% z nich było w ramach wyjazdów urlopowych, 37% – służbowych, a 20% odwiedzin.

Najwięcej rodaków zwiedziło Bawarię (17%), mimo, iż w stosunku do ubiegłego roku zanotowano spadek o 1%. Dużym powodzeniem cieszyła się Nadrenia Północna- Westfalia – 13,3% (przy wzroście 5%) i Berlin – 12,4% (przy wzroście aż 15%). Znaczną dynamikę przyjazdu rodaków odnotowały Dolna Saksonia (+19,7%) i Brandenburgia (+23,5%). Ogromnym zainteresowaniem w stosunku do roku poprzedzającego cieszył się Hamburg (+43,1%).

47% Polaków przyjeżdżających do Niemiec ma mniej niż 34 lata. Zainteresowani są pobytami weekendowymi, clubbingiem, koncertami, turystyka rowerową. Oprócz stale popularnego Berlina, Polacy odwiedzają Kolonię, Monachium, Lubekę, Zagłębie Rury, a młode rodziny Brandenburgię.

Niemiecka Centrala Turystyki przewiduje dalszy dynamiczny wzrost przyjazdów Polaków, zapowiadając, że w 2030 roku uplasujemy się jako 8 – w europejskim, a 10 – w światowym rankingu przyjazdów do Niemiec. Będzie to wzrost o 110%, co się przełoży na 6,2 mln noclegów. DZT powiększyła dwukrotnie środki na promocję swojego kraju w Polsce.

Dwoma tematami bazowymi w marketingu Niemiec na najbliższy rok są Miasta/Kultura (Kuchnia, Wydarzenia, Zabytki UNESCO, Zamki, parki & ogrody, Muzyka & przedstawienia, Zakupy, Muzea) oraz Przyroda/Wypoczynek (Aktywność, Wędrówki/rowery, Wellness, Trasy turystyczne, Wino). Podróże bez barier i Turystyka zrównoważona to priorytety w obu wymienionych kategoriach.

Najczęściej wymienianymi tematami decydujących się w wyborze Niemiec jako celu podróży są zabytki (39%), przyroda (37%), architektura (34%), doświadczenia z przeszłości (32%), sztuka i kultura (31%), atmosfera (29%), różnorodność i jakość (26%), polecone przez znajomych (22%), tradycje/historia regionu (21%). Aby zmienić tę statystykę DZT wybrało ostatni za temat roku 2015.

Temat roku: Tradycje i zwyczaje

  1. Kulinaria – Niemcy od strony talerza i kieliszka – Kuchnia regionalna
  2. Żywe tradycje – Festiwale i święta – Zwyczaje i tańce – Wydarzenia kulturalne – Zabawy
  3. Sztuka i rękodzieło – Sztuka i muzyka – Rękodzieło i wioski rękodzielnicze.

Niemcy tak ujęli temat w wielkim skrócie: 300 rodzajów chleba, 1 400 browarów, 102 071 winnic, 1 500 rodzajów kiełbasy, 2 000 stowarzyszeń ludowych, 10 000 festiwali ludowych i targów.

Kulinarny przewodnik turysty

  • Badenia-Wirtembergia – Tort szwarcwaldzki – światowy szlagier eksportowy
  • Berlin – Currywurst – konieczność przy każdej wizycie dla mięsożerców
  • Brandenburgia – Ogórki szprewaldzkie
  • Bawaria – Piwo bawarskie – warzone zgodnie z „Reinheitsgebot”
  • Hamburg – Hamburski targ rybny – opłaca się wcześnie wstać
  • Nadrenia-Palatynat – Wino – reńska kultura
  • Dolna Saksonia – Wschodniofryzyjska herbata – najpierw gorzka, później słodka
  • Turyngia – Turyńska kiełbasa z rusztu
  • Saksonia – Drezdeńskie strucle świąteczne – wielu próbuje kopiować
  • Szlezwik-Holsztyn – Lubecki marcepan – słodkość dalekiej północy

Żywe tradycje – kalendarium imprez

  • Hamburg 8-10 maja – Urodziny portu
  • Rugia 20 czerwca – 5 września – Festiwal Störtebeker
  • Dolna Saksonia 3-12 lipca – Festiwal strzelecki w Hanowerze
  • Monachium 19 września – 4 października – Oktoberfest
  • Neustadt 1- 12 października – Niemiecki festiwal wina
  • Turyngia 9-11 października – Weimarski targ cebulowy
  • Brema 16 października – 1 listopada 2015 – Freimarkt w Bremie
  • Kraj Saary 13-15 listopada – Międzynarodowe targi smakoszy
  • Drezno 26 listopada – 24 grudnia – Jarmark świąteczny
  • Berlin 31 grudnia – Sylwester pod Bramą Brandenburską
  • Nadrenia Północna-Westfalia luty 2016 – Koloński karnawał

Sztuka i rzemiosło – każdy znajdzie coś dla siebie

  • Badenia-Wirtembergia – Zegary z kukułką
  • Bawaria – Tradycyjne hutnictwo szkła
  • Meklemburgia-Pomorze Przednie – Pionier lotnictwa Lilienthal
  • Brandenburgia – Kanały Spreewaldu – rękodzieło nad wodą
  • Północna Nadrenia-Westfalia – Dziedzictwo industrialne – Heavy Metal
  • Kraj Saary – Ceramika – światowy producent z siedzibą nad zakolem Saary

To jest propozycja dla turystów z Polski. Promocja DZT będzie realizowana wielotorowo, jednak z naciskiem na internet (media społecznościowe, w tym ciekawy projekt blogowy oraz kampania on-line, banery, konkursy, newslettery). Uzyskane na ten rok środki pozwolą na rozwinięcie promocji w prasie, na ulicznych banerach, w kinach. Przewidziano wyjazdy studyjne dla dziennikarzy, touroperatorów, indywidualne dla Product Managerów, fotografów i blogerów, uczestnictwo w targach i spotkaniach branżowch dla touroperatorów i branży MICE (GTM – Erfurt, Weimar, 27-28.04; Workshop Europy Centralnej – Lipsk 12-14.10; Road-Shows – Wrocław, Poznań, Warszawa 23-25.11).

Ciekawą inicjatywą DZT jest ogłoszenie konkursu na najlepszy materiał dziennikarski o Niemczech jako celu wyjazdów turystycznych – z nagrodą 20 tys. zł.

Więcej informacji na www.germany.travel

TTG CE

Podziel się tą wiadomością ze znajomymi:

Zobacz także:

2 odpowiedzi

  1. Witam serdecznie, znalazłem dziś te artykuł, przeczytałem z zainteresowaniem. Czy mogę prosić Państwa o więcej informacji o wspomnianym konkursie dziennikarskim?

    Przy okazji, jesteśmy jednymi z tych, o których mowa w artykule. Właśnie wrócilismy z rowerowej podróży po Dolnej Saksonii. Odwiedziliśmy Hanower, góry Harzu i Pogórze Wezerskie. A także pilismy… herbatę wschodniofryzyjską 🙂

    Nasze wrażenia, ponad 200 zdjęć i mapa trasy na blogu:

    http://www.znajkraj.pl/dolna-saksonia-po-niemczech-na-rowerze

    Zapraszamy do odwiedzin 🙂

  2. Przynajmniej nie stwarzajcie ciemniaki raju niemieckiego jakie sworzyli ci niemny i są tak zbrodniczo mili .

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *