Nowe technologie przyspieszają rozwój gospodarki turystycznej

Konkurs „New Tech - New Travel”

Przyznano nagrody w drugiej edycji konkursu New Tech – New Travel, w której uczestniczą młode kreatywne firmy specjalizujące się w nowych technologiach, które proponują pomysły dla sektora turystyki. Konkurs organizowany przez Polską Organizację Turystyczną, objęty został patronatem Ministerstwa Sportu i Turystyki.

Nowe rozwiązania technologiczne przyspieszają rozwój gospodarki turystycznej, ułatwiają promocje polskich regionów, coraz powszechniej wprowadzają je touroperatorzy usprawniając proces obsługi klientów, chętnie korzystają z nich podróżni.

Jedna nagroda, trzy wyróżnienia

Konkurs „New Tech – New Travel” spełnia dwa zadania. Prezentuje przedsiębiorcom turystycznym najlepsze projekty technologiczne i nowe trendy w tej dziedzinie oraz wskazuje młodym, dynamicznym firmom technologicznym potencjał i potrzeby branży turystycznej z istniejącym polem współpracy. Kapituła konkursowa pod przewodnictwem prof. Magdaleny Kachniewskiej, poddała analizie 16 zgłoszeń w dwóch kategoriach B2B i B2C, przyznając jedna nagrodę i trzy wyróżnienia. Jak podkreśla Agnieszka Tomczyszyn, główna specjalistka w Departamencie e-Informacji POT, członkini kapituły, jednym z głównych kryteriów oceny było określenie stopnia praktycznej przydatności proponowanych rozwiązań odpowiadających potrzebom rynku usług turystycznych. Na najwyższe noty mogły liczyć rozwiązania autorskie, przeznaczone dla turystów lub podmiotów branży turystycznej, innowacyjnie wspierające ich rozwój i promocję lub ułatwiające zarządzanie procesami biznesowymi w turystyce. Istotne było nowatorskie spojrzenie na potrzeby zarówno współczesnego turysty jak i firm działających w sektorze turystycznym.

Lekarz stale pod telefonem

W kategorii B2B zwyciężyli specjaliści firmy Telmedicin sp. z o. o., którzy opracowali Platformę Telekonsultacji medycznych. W krótkim czasie po wprowadzeniu produktu na rynek, liczba konsultacji medycznych w miesiącu przekroczyła 10 tysięcy. Rozwiązanie polega na umożliwieniu uzyskania porady lekarskiej poprzez połączenie wideo, chat lub telefon, przy czym osoba w podróży zagranicznej rozmawia z lekarzem w języku ojczystym. Procedura jest prosta. Pacjent loguje się na portalu i nawet w ciągu kilku minut łączy się z lekarzem określonej specjalności lub umawia na kontakt o określonej godzinie. Ma możliwość umieszczenia na swoim koncie wyników badań ułatwiających lekarzowi rozpoznanie przypadłości i wydanie prawidłowych zaleceń. Wspiera go w tym sztuczna inteligencja przekazująca automatycznie dodatkowe wskazówki na podstawie opisu dolegliwości. Oczekiwanym udoskonaleniem systemu będzie dodanie funkcji przetwarzania mowy. Wypowiadane przez lekarza słowa zaleceń, będą widoczne w polu odczytu na profilu pacjenta. Aby połączyć się z lekarzem, wystarczy smartfon. Za uzyskane konsultacje płaci się elektronicznie, usługi świadczone mogą być też w ramach ubezpieczenia medycznego.

Autobusem po Europie

Jedno z dwóch wyróżnień kapituła „New Tech – New Travel” przyznała firmie Green Parrot GmbH, która do konkursu zgłosiła wyszukiwarkę Busradar.pl, działającą jako portal i aplikacja ułatwiająca klientom indywidualnym wybór autobusowych połączeń krajowych i międzynarodowych, porównanie cen biletów, sprawdzenie czasu podróży oraz zakup biletu online. Produkt został wprowadzony w 2013 roku w Niemczech. Popularność, jaką zyskał za zachodnią granicą, skłonił twórców do zaproponowania go użytkownikom w innych krajach europejskich. Polska wersja serwisu, busradar.pl, działa od 2015 roku, w połączeniu z ponad stu przewoźnikami na obszarze Europy. W wynikach wyszukiwania busradar.pl uwzględnia dużych i lokalnych przewoźników autobusowych oraz połączenia z pociągami i przejazdami BlaBlaCar. Portal nie prowadzi pośrednictwa sprzedaży biletów, ale linkuje do systemów dystrybucji. Zasady rozliczeń są elastyczne. W przypadku większych firm stosowane są zasady prowizyjne od wartości zakupionych biletów lub liczby kliknięć do strony przewoźnika. Mniejsze firmy mogą nabywać miesięczny abonament. Przewoźnicy otrzymują również możliwość reklamowania swojej oferty na stronie busradar.pl, która notuje ponad milion unikalnych odsłon miesięcznie oraz w aplikacji, używanej przez ponad 50 tys. użytkowników w całej Europie.

Recepcja w smartfonie

Wyróżnienie w konkursie otrzymała również firma BedBooking sp. z o.o. za mobilny systemem klasy PMS (Property Management System), usprawniający procedury rezerwacji noclegów w małych obiektach niebędących hotelami. Jak deklarują twórcy systemu, decyzja o podjęciu pracy nad jego opracowaniem, wynikała z zainteresowania rynkiem usług turystycznych, na którym funkcjonuje wiele firm wytwarzających duże, skomplikowane i bardzo drogie w utrzymaniu systemy hotelowe. W odróżnieniu od nich BedBooking dedykowany jest obiektom niewielkim, w których zazwyczaj nie ma fizycznej recepcji. Zastępuje ją telefon, będący pierwszym narzędziem w kontakcie z klientami. Posiada 15 wersji językowych. Oferowany jest w płatnym wariancie Premium oraz części bezpłatnej o mniejszej funkcjonalności. Począwszy od najprostszego modelu testowego, system rozwijany był we współpracy z użytkownikami przy uwzględnieniu zgłaszanych sugestii. Umożliwia zarządzanie kalendarzem rezerwacji przy użyciu telefonu, tabletu i komputera. Kalendarz może być prowadzony przez wielu użytkowników bez obawy o nadpisanie rezerwacji (overbooking) dzięki synchronizacji danych z serwerem. W przypadku omyłkowego usunięcia danych, zgubienia lub kradzieży telefonu, istnieje możliwość przywrócenia danych. Aplikacje mobilne BedBooking uwalniają gestorów bazy noclegowej od papierowego kalendarza, czy komputera, do którego nie mają swobodnego dostępu. Są proste w obsłudze, nie wymagają od użytkowników przechodzenia szkoleń i studiowania skomplikowanych instrukcji. Działają również w trybie offline. Użytkownik może je uruchomić niezależnie czy posiada dostęp do internetu, czy nie. Aby rozpocząć korzystanie z BedBooking wystarczy telefon z systemem Android lub iOS. W praktyce oznacza to bezproblemowy dostęp do kalendarza rezerwacji niezależnie od posiadanego urządzenia. Aplikacja mobilna BedBooking dla urządzeń z systemem Android została pobrana już ponad 50 tys. razy.

Stale połączenie z siecią, bez względu gdzie się jest

W kategorii B2C, kapituła nie przyznała nagrody głównej. Jedno wyróżnienie przypadło PW NETWORK za XOXO WiFi – mobilny hotspot. Usługa zapewnia nielimitowany dostęp do szybkiego Internetu 4G na terenie ponad 100 krajów. Przydatna w podróży biznesowej i turystycznej. Umożliwia surfowanie w sieci, dostęp do socialmediów i poczty elektronicznej. Rozwiązanie polecane jest branży turystycznej, na przykład biurom podróży, które mogą dodać usługę wynajmu XOXO WiFi do swojej oferty. Urządzenie posiada opatentowaną technologię, pozwalająca na połączenie z najlepszą siecią lokalną dostępną na danym terenie. Jeden router XOXO WiFi pozwala połączyć się jednocześnie z 5 różnymi urządzeniami typu smartfon, tablet, laptop. Dzięki temu z jednego zestawu XOXO WiFi może korzystać rodzina lub grupa przyjaciół wybierająca się w podróż. Porównując ceny roamingu, szczególnie poza krajami UE, korzystanie z XOXO WiFi wiąże się z istotnymi oszczędnościami. Na przykład 1GB transferu danych w USA generuje koszt około 32 tys. zł, w Kanadzie 40 tys. Wynajmując XOXO WiFi, płaci się za taką samą ilość danych około 30 zł. Polacy i obcokrajowcy dokonują zamówienia pakietu XOXO WiFi poprzez formularz na stronie internetowej www.xoxowifi.com oraz www.polishwifi.com.

Ogłoszenie wyników

Wyniki konkursu New Tech – New Travel ogłoszono i wręczono nagrodę, statuetki i dyplomy podczas uroczystości otwarcia Targów Tour Salon w Poznaniu. Zwycięzca otrzymał bon o wartości 5 tys. zł do wykorzystania na opłacenie udziału w konferencji, szkoleniu lub egzaminie z zakresu nowych technologii, modeli biznesowych, zarządzania lub innych tematów związanych z działalnością laureata.

Laureatów drugiej edycji konkursu New Tech-New Travel wyłoniła kapituła w składzie: przewodnicząca dr hab. Magdalena Kachniewska, prof. SGH; Agnieszka Kukałowicz, Qtravel; Bogumił Zięba, Inovatica; Szymon Cienki, Ministerstwo Sportu i Turystyki; Magdalena Ragus i Agnieszka Tomczyszyn, Polska Organizacja Turystyczna.

źródło: POT