PKP IC chce odszkodowanie za Pendolino

Pendolino

PKP Intercity kontynuuję grę z Alstomem. Stawką są miliony złotych z tytułu kar umownych. Przewoźnik rozesłał do mediów informację – jeśli do północy 6 maja nie dostaniemy ośmiu pociągów Pendolino, kary wejdą w życie.

– We wtorek (6 maja) przypada termin przekazania przez producenta 8 pociągów z homologacją. W sytuacji braku dostarczenia składów zgodnych z zamówieniem, rozpoczniemy naliczanie kar wynikających z umowy. Grudniowy wyjazd pociągów Pendolino na tory, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, nie jest zagrożony. PKP Intercity jest gotowe do wdrożenia nowego produktu zgodnie z harmonogramem, czyli w grudniu tego roku. Zamówiliśmy trasy u zarządcy infrastruktury (PKP PLK), prowadzimy rekrutację do drużyn konduktorskich, szkolimy maszynistów. Na warszawskim Grochowie powstało już także centrum do serwisowania pociągów – podała dziś spółka w komunikacie dla prasy. Wysokość kar to 500 tys. euro miesięcznie za jeden pociąg. Za osiem pociągów to w przeliczeniu w sumie 17 mln zł za miesiąc.

Należąca do grupy PKP spółka balansuje na cienkiej linie. Jednocześnie chce okazać nieustępliwość wobec wykonawcy pociągów i usankcjonować zastosowanie kar umownych, oraz nie obniżyć prestiżu nowych pociągów w oczach pasażerów. To trudna droga, na którą spółka weszła dopiero po awansie Marcina Celejewskiego na stanowisko prezesa. Wcześniej wydawało się, że problem rozwiązany zostanie polubownie, czyli oddaniem pojazdu najpierw z homologacją dla niższej prędkości. Tak stało się w przypadku Flirtów dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Z tych samych powodów nie mogą one uzyskać homologacji dla systemu ERTMS poziom 2 – w Polsce po prostu jeszcze go nie ma.

Ale wygląda na to, że sprawa dostaw Pendolino nie jest tak prosta, jak Flirtów. Szef polskiego oddziału Alstom Transport Nicolas Halamek w stanowisku dla „Rynku Kolejowego” podkreślił dziś, że pociąg zgodnie z wymaganiami może osiągnąć prędkość 250 km/h. Przyznał jednak, że „kompletny wniosek na homologację pociągu z systemem SHP i ERTMS poziom 2 zostanie złożony najszybciej jak to możliwe”. Obecnie Pendolino nie jest homologowane nawet do prędkości 160 km/h z wykorzystaniem SHP. Wniosek został złożony w marcu, ale UTK ma czas do końca maja na jego rozpatrzenie.

PKP Intercity/Rynek Kolejowy
foto: Grzegorz Koclęga

Udostępnij