TTG Polska Dziennik Turystyczny

Planowane wydatki PKP

pkp-ic-bwe

– Grupa PKP w przyszłym roku planuje wydać 7,6 mld zł pochodzących ze środków unijnych z kończącej się perspektyw finansowej (2007 – 2013) – powiedział członek zarządu PKP Piotr Ciżkowicz. Dodał, że większość z tej kwoty trafi do PKP Polskie Linie Kolejowe.

Dodał, że PKP PLK w latach 2014 – 2015 planuje rewitalizację i modernizację 1800 km torów i sieci trakcyjnej, 2700 rozjazdów i 1200 przejazdów kolejowych. Sieć trakcyjna i torowa ma być dostosowana do wyższych prędkości mają być tam też zainstalowane nowoczesne urządzenia sterowania ruchem, w tym system ERTMS poziomu 2. Z kolei modernizacje przejazdów i rozjazdów ma polegać na podnoszeniu ich kategorii, czyli np. z niestrzeżonych na strzeżone. – Dzięki temu będziemy także kontynuować proces poprawy bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych – podkreślił Ciżkowicz.

Pytany przez PAP, czy w związku z planami inwestycyjnymi PKP PLK pasażerowie w przyszłym roku mogą się spodziewać utrudnień, odpowiedział: – Obecnie ciężko przewidzieć, jak duża będzie skala tych utrudnień, ale z pewnością – tak jak w mijającym roku – będziemy prosić pasażerów o cierpliwość. Przepraszamy za niedogodności, ale takie inwestycje muszą potrwać.

Pozostałe pieniądze z unijnej perspektywy 2007-2013, które Grupa PKP planuje wydać w przyszłym roku, czyli 1,3 mld zł, trafią do spółki PKP Intercity. – Planujemy wykorzystać tę kwotę na modernizację ok. 300 wagonów i zakup 40 składów trakcyjnych z Newagu – zaznaczył Ciżkowicz.

Dodał, że do tej pory Grupa PKP wykorzystała ok. 6,9 mld zł pochodzących ze środków unijnych z kończącej się perspektywy (2007-2013), co stanowi ok. 76 proc. dofinansowania, które UE przeznaczyła w tym okresie dla spółek Grupy PKP. Ciżkowicz zaznaczył, że zdecydowane przyspieszenie w wydawaniu unijnych funduszy przez spółki PKP nastąpiło od 2013 r.

– Wykorzystano wówczas ponad 2,8 mld zł, co stanowi 76-procentowy wzrost w stosunku do roku poprzedniego (2012). Nasze plany na ten rok zakładają wykorzystanie dotacji w wysokości 5,3 mld zł na inwestycje kolejowe – powiedział. Termin wykorzystania pieniędzy z unijnej perspektywy 2007-2013 mija z końcem przyszłego roku.

Ciżkowicz powiedział, że w nowej unijnej perspektywie finansowej na lata 2014 – 2020 PKP PLK w większym stopniu skupi się na poprawie infrastruktury dla przewoźników towarowych.

– Dzisiaj w Polsce średnia prędkość handlowa na szlakach towarowych wynosi 20 km/h. W Niemczech jest to już ok. 60 km/h. Tak niskie prędkości na polskich torach podnoszą koszty przewoźników i obniżają efektywność kolei w stosunku do innych środków transportu. Chcemy to zmienić’- mówi Ciżkowicz.

Nie podał jednak szczegółów dotyczących planowanych inwestycyjnych PKP związanych z nową unijną perspektywą finansową. – Na razie trwają negocjacje i przygotowanie planów, dlatego, ze względu na dobro negocjacji, nie chciałbym zdradzać więcej szczegółów – dodaje Ciżkowicz.

Źródło: WNP

Podziel się tą wiadomością ze znajomymi:

Zobacz także:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *