TTG Polska Dziennik Turystyczny

Poradnik WIG: ABC komunikacji kryzysowej – część I

Sytuacja w Polsce związana z epidemią COVID-19 zmusza większość firm do prowadzenia biznesu w sytuacji globalnego i krajowego kryzysu. Czy wynika on z chwilowego zachwiania płynności finansowej czy zarządzania napięciami w zespole oraz towarzyszącą temu niepewnością, jedno jest pewne, każdy przedsiębiorca chce jak najefektywniej i łagodnie przejść ten moment.

Umiejętność zarządzania kryzysem to wielka sztuka, niestety nie zawsze jesteśmy na nią odpowiednio przygotowani. Elementem potęgującym kryzys jest presja czasu, rosnące oczekiwania komunikatów „na już” i wpływ niepewnej sytuacji, w której znajduje się gospodarka. Ograniczony czas na reakcje oraz ograniczenia wynikające z zaleceń pozostawania w domu nie dają nam możliwości na długie burze mózgów czy analizowanie działań w gronie zaufanych współpracowników oraz ekspertów.

Każdej firmie zależy na utrzymaniu swojej pozycji jako rzetelnego partnera, zaufanego lidera, dobrego koalicjanta czy odpowiedzialnego pracodawcy. Jak to zrobić? Pierwszym krokiem jest umiejętność radzenia sobie z kryzysem oraz ustalenie zasad działania w sytuacji permanentnej niepewności i ryzyka. Warto wdrożyć poniższe procedury.

A. Ustalenie kodu komunikacji

Wypracowanie wspólnych zasad w gronie zespołu czy z partnerami biznesowymi na temat tego jak teraz będzie wyglądała nasza praca, co zmienia w życiu codziennym firmy obecna sytuacja, czego możemy się spodziewać po ustaniu kryzysu. Opracowanie wąskich gardeł i zagrożeń, wynikających z kryzysu pozwoli na pozyskanie większej świadomości tego, gdzie obecnie znajduje się firma. Pamiętaj, że Twoja firma nie powstała tu i teraz, na chwilę. Ona jest na rynku, świetnie sobie radzi a Twoi klienci, jeśli nawet teraz chcą zawiesić współpracę czy nie składają nowych zamówień, prawdopodobnie wrócą do cyklicznej współpracy. Oni zapewne na ten moment zderzają się z tym samym problemem, z którym Ty się aktualnie mierzysz.

B. Minimalizowanie obaw

Otwarte prowadzenie dialogu opartego na faktach, zgodnie z przyjętym kodem komunikacji uspokoi nastroje zarówno w zespole, z partnerami biznesowymi oraz innymi dostawcami usług. Prowadząc przedsiębiorstwo na pewno wiele razy napotykałeś na trudności, jednak, jeśli wciąż tu jesteś, a Twoja firma zarabia, tzn. że jesteś na odpowiednim miejscu. Nie zapominaj, że to też dzięki Twoim współpracownikom.Minimalizuj ich obawy i napięcia, bądź z nimi w stałym kontakcie. Pamiętaj, że komunikacja wewnętrzna ma ogromne znaczenie w budowaniu potencjału przedsiębiorstwa.

C. Monitorowanie sytuacji

Twoja wiedza musi być oparta na rzetelnych informacjach płynących tylko z prawdziwych i potwierdzonych źródeł. Nie powielaj fake newsów. Odpowiedzialność przedsiębiorców oparta jest na wiedzy oraz informacji. Dbaj o to poprzez stały monitoring tego co dzieje się w kraju oraz branży. Polegaj na swoim doświadczeniu i dobierz odpowiednie mechanizmy wsparcia dla swojego przedsiębiorstwa.

Jeśli masz pytania bądź potrzebujesz wsparcia w komunikacji kryzysowej z zespołem, partnerami biznesowymi czy innymi dostawcami możesz zwrócić się do Zespołu Instytutu Strategii i Rozwoju. Instytut Strategii i Rozwoju od lat wspiera przedsiębiorców w sytuacjach kryzysowych. Dlatego z myślą o przedsiębiorcach swoje wsparcie proponujemy na zasadzie pro bono.

Podziel się tą wiadomością ze znajomymi:

Zobacz także:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *