TTG Polska Dziennik Turystyczny

Porty regionalne chcą wsparcia unijnego

Lotnisko

Związek Regionalnych Portów Lotniczych zlecił firmie doradczej BBF Sp. z o.o. wykonanie analiz i przeprowadzenie działań, które pomogą w pozyskaniu wsparcia ze środków Unii Europejskiej dla inwestycji planowanych przez zrzeszone w organizacji porty.

W projekcie biorą udział lotniska w: Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Modlinie, Olsztynie, Poznaniu, Wrocławiu i Rzeszowie. Celem projektu jest zidentyfikowanie potrzeb inwestycyjnych w regionalnych portach lotniczych, a następnie ich przyporządkowanie do dwóch potencjalnych źródeł finansowania, dostępnych dla zarządzających lotniskami w ramach członkostwa Polski w Unii Europejskiej.

Ewentualne źródła pieniędzy

Pierwszym źródłem finansowania jest Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko w perspektywie finansowej 2014-2020. Konkretnie mowa tu o działaniu 3.1 „Rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T”. W jego ramach istnieje potencjalna możliwość pozyskania dofinansowania inwestycji poprawiających bezpieczeństwo.

Drugie źródło finansowania to budżet Unii Europejskiej na lata 2021-2027. W tym obszarze porty regionalne będą dążyć do uzyskania możliwości dofinansowania inwestycji wspierających rozwój infrastruktury liniowej (płyty postojowe, drogi kołowania, drogi startowe) i kubaturowej (terminale).

Wzrost wymusza dalsze inwestycje

– Aktualnie polskie porty regionalne nie mają możliwości pozyskania dofinansowania projektów infrastrukturalnych ze źródeł Unii Europejskiej. Jest to sytuacja o tyle trudna, że potrzeby inwestycyjne są ciągle bardzo duże. Wynika to m.in. z faktu, że w szybkim tempie zbliżamy się do osiągnięcia granicy przepustowości portów w regionach, która szacowana jest na poziomie 32 mln pasażerów rocznie. W zeszłym roku pasażerów było ponad 24 mln. Prognozujemy, że w 2018 roku w regionach obsłużonych zostanie około 28 mln osób. Każdego roku ponad 60% podróżnych obsługiwanych na polskich lotniskach korzysta z siatki połączeń portów regionalnych, co potwierdza ich istotną rolę w systemie transportowym Polski i pozytywny wpływ na zrównoważonym rozwój kraju. – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych.

W efekcie inicjatywy ZRPL powstanie kompleksowy dokument obrazujący potrzeby polskich lotnisk regionalnych w zakresie inwestycji, które muszą być zrealizowane po to, żeby zapewnić optymalny rozwój branży w ciągu najbliższych lat. W dokumencie znajdą się także wskazania na możliwości pozyskania dofinansowania planowanych projektów inwestycyjnych ze źródeł Unii Europejskiej. BBF w trakcie prac nad dokumentem będzie konsultował się z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Wsparcie dla projektu zadeklarowało Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Wnioski z przeprowadzonych prac ZRPL zaprezentuje w pierwszym półroczu 2019 roku.

Regionalne porty generują większość ruchu w Polsce

W 2017 roku w polskich portach regionalnych obsłużono ponad 24,3 mln pasażerów o prawie 3 mln więcej (+14%) w porównaniu z rokiem 2016. Udział lotnisk w regionach w całości ruchu pasażerskiego obsłużonego w Polsce (40,09 mln pasażerów) w minionym roku wyniósł 61%, pozostałe 39% (ok. 15,75 mln pasażerów) skorzystało z siatki połączeń Lotniska Chopina w Warszawie. Aktualnie ZRPL zakłada, że w 2018 roku w regionalnych portach lotniczych może zostać obsłużonych prawie 28 mln pasażerów, czyli o około 3,7 mln więcej niż przed rokiem. Związek Regionalnych Portów Lotniczych został powołany w celu zorganizowania i usystematyzowania współpracy pomiędzy regionalnymi portami lotniczymi w Polsce. Głównym celem organizacji jest ochrona praw i reprezentowanie interesów zrzeszonych członków Związku wobec związków zawodowych pracowników, organów władzy i administracji państwowej oraz organów samorządu terytorialnego.

Ważnymi obszarami działalności Związku są także: wspieranie procesów inwestycyjnych w lotniczych portach regionalnych, wspieranie modernizacji i restrukturyzacji portów lotniczych oraz poszukiwanie zasilania kapitałowego i finansowego, wspieranie modernizacji i restrukturyzacji portów lotniczych oraz poszukiwanie zasilania kapitałowego i finansowego, opracowywanie wspólnych standardów jakości funkcjonowania portów lotniczych, poszukiwanie możliwości poprawy działania portów lotniczych.

źródło: Rynek lotniczy

Podziel się tą wiadomością ze znajomymi:

Zobacz także:

Jedna odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *