TTG Polska Dziennik Turystyczny

Powstanie nowy system informacji pasażerskiej

System Informacji Pasażerskiej

PKP Polskie Linie Kolejowe obsługują kilkadziesiąt różnych systemów głosowej i wizualnej informacji pasażerskiej na dworcach, stacjach i przystankach. Są one przestarzałe i wymagają ujednolicenia. Dlatego zarządca infrastruktury zdecydował o budowie nowego, centralnego systemu.

Urząd Transportu Kolejowego nałożył na PLK milion złotych kary za błędne funkcjonowanie Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Jednak jak tłumaczą Polskie Linie Kolejowe, brak jednolitego standardu urządzeń i wsparcia serwisowego, utrudnia zarządzanie systemami i powoduje błędy w przekazywaniu informacji pasażerom. Zarządca zaznacza, że wdrożył już szereg działań naprawczych, które pozwoliły ograniczyć liczbę tych błędów. Stąd kara nałożona decyzją Prezesa UTK jest w opinii spółki zbyt wysoka i PLK odwoła się od tej decyzji.

Usługami informacji pasażerskiej (zapowiedzi głosowe, prezentacja informacji wizualnych) PLK obejmuje obecnie połowę obiektów obsługujących ruch pasażerski (1223 z 2454 lokalizacji). Systemy wraz z infrastrukturą techniczną w zdecydowanej większości nie stanowią własności PLK, są wyeksploatowane i nie mają możliwości usprawnień czy rozwoju.

W wielu przypadkach, dane do systemów nadal wprowadza się ręcznie, bez użycia komputerów. Systemy nowej generacji, do automatycznych zapowiedzi głosowych i prezentacji informacji wizualnych, zainstalowane są w zaledwie dwudziestu lokalizacjach, w tym na stacjach Warszawa Wschodnia, Warszawa Zachodnia i Warszawa Stadion.

Systemy te, w większości przypadków, są zasilane na dwa sposoby: dane na temat rozkładu jazdy są pobierane automatycznie, natomiast opóźnienia i inne zmiany – ręcznie – przez obsługę systemu. Rozwiązania te zostały dostarczone przez kilka firm, przewidują różne metody wymiany danych i sposoby sterowania. Mnogość rozwiązań, brak wsparcia w zakresie bieżącego utrzymania, serwisowania, czy usuwania awarii urządzeń i oprogramowania, pogorszyły sprawność systemów i przyczyniły się do wystąpienia błędów, na które skarżyli się pasażerowie.

PLK wdrożyła działania naprawcze. Zatrudniono dodatkowy personel do obsługi urządzeń. Osoby te zostały przeszkolone ze znajomości rozkładu jazdy, praktycznych umiejętności wygłaszania komunikatów oraz obsługi urządzeń do prezentacji informacji wizualnej. Zapewniono też dodatkowe urządzenia do szybkiej wymiany danych dla systemów informacji. O wszystkich działaniach Prezes UTK był informowany na bieżąco.

Zarządca infrastruktury chcąc zapewnić jednolity, wysoki standard informacji pasażerskiej i poprawić obsługę podróżnych, zdecydował o budowie centralnego systemu informacji pasażerskiej, który zastąpi kilkadziesiąt działających obecnie. Wdrożenie projektu pozwoli ograniczyć koszty funkcjonowania systemu informacji, przy jednoczesnym zwiększeniu jego sprawności. Umożliwi też wprowadzenie automatycznego, zdalnego sterowania urządzeniami. Nowy system ujednolici stosowane obecnie rozwiązania, będzie go można łatwiej aktualizować, modyfikować i wprowadzać niezbędne zmiany – jak choćby w czasie korekty lub zmiany rozkładu jazdy. Zmiany pozwolą też uruchomić w przyszłości system na wszystkich stacjach, na których do tej pory dynamicznej informacji pasażerskiej nie było. Koszt budowy nowego systemu informatycznego PLK sfinansuje ze środków własnych. W czwartym kwartale tego roku ruszą pierwsze testy systemu.

foto: PKP Informatyka

Podziel się tą wiadomością ze znajomymi:

Zobacz także:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *