Prawa podróżnych chronione nowym orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości UE

Europejski Trybunał Sprawiedliwości

Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) po raz kolejny opublikował ważną decyzję w sprawie interpretacji europejskich praw pasażerów.

Wyrok ETS w sprawie C-502/18 CS i in. przeciwko České Aerolinie oznacza, że ochrona, jaką prawo europejskie przyznaje swoim pasażerom, obejmuje wszystkie loty, które opuszczają UE i są rezerwowane pod tym samym numerem rezerwacji, nawet jeśli opóźnienie było spowodowane późniejszym połączeniem przez inną linię lotniczą. Dotyczy to również podróżnych ze Stanów Zjednoczonych, którzy lecą z UE.

„Uważamy, że ta decyzja jest prawdziwą zmianą gry, która ma znaczący wpływ na prawa pasażerów lotniczych w całej Europie. Po raz pierwszy linia lotnicza może być odpowiedzialna za błędy innej linii. Z perspektywy pasażera ma to jednak sens, że może zażądać odszkodowania od linii lotniczej, która sprzedała mu bilet. Zdecydowanie oczekujemy, że wiele linii lotniczych będzie przeciwnych tej decyzji, jak zwykle w przypadku wzmocnienia praw własnych klientów ”- stwierdza Christian Nielsen, dyrektor ds. Prawnych w AirHelp.

W ciągu ostatnich kilku lat ETS kilkakrotnie wzmacniał prawa pasażerów w odniesieniu do problemów z połączeniami lotniczymi. W orzeczeniu wydanym w ubiegłym roku w sprawie C-537/17, Wegener przeciwko Royal Air Maroc, sąd stwierdził, że „Prawo do odszkodowania za długie opóźnienia lotów dotyczy lotów łączących do państw trzecich z międzylądowaniami poza UE”.

Linia lotnicza obsługująca zakłócony lot powinna zaoferować pasażerom dotkniętym skutkami alternatywny transport, jeśli oba loty zostały zarezerwowane razem w ramach tego samego numeru rezerwacji. Ponadto linia lotnicza musi również wypłacić pasażerom odszkodowanie w wysokości od 290 do 700 USD w przypadku, gdy pasażer przybywa do miejsca docelowego z opóźnieniem przekraczającym trzy godziny, gdy połączenie nieodebrane jest spowodowane opóźnieniem poprzedniego lotu. Pasażer może być również uprawniony do odszkodowania, jeśli nie dostanie połączenia, gdy pasażerowi odmówiono wejścia na pokład lub jego pierwszy lot został odwołany. Jeśli przyczyną jest anulowanie, całkowite opóźnienie do ostatecznego celu podróży nie musi wynosić nawet trzech godzin.

(etn)


InvestPro Poland Warsaw 2019
IT&CMA