Straty linii lotniczych przekroczą 84 mld USD

Samolot

Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA) opublikowało prognozy finansowe dla globalnego transportu lotniczego. Obliczyło, że linie lotnicze stracą 84,3 mld USD w 2020 roku.

Przychody spadną o 50% do 419 mld USD z 838 mld USD w 2019 r. IATA oczekuje, że w 2021 r. straty zostaną zmniejszone do 15,8 mld USD, ponieważ przychody wzrosną do 598 mld USD.

„Pod względem finansowym rok 2020 zapisze się jako najgorszy rok w historii lotnictwa. Średnio każdego dnia tego roku straty przemysłu wzrosną o 230 mln USD. W sumie jest to strata 84,3 miliarda dolarów. Oznacza to, że – w oparciu o szacunkową liczbę 2,2 miliarda pasażerów w tym roku – linie lotnicze stracą 37,54 USD na pasażera. Właśnie dlatego ulga finansowa rządu była i pozostaje kluczowa – powiedział Alexandre de Juniac,  dyrektor generalny IATA.

Bezpieczeństwo kluczowe

To możliwy scenariusz, pod warunkiem, że nie nastąpi druga i bardziej szkodliwa fala COVID-19. Najgorsze załamanie ruchu jest prawdopodobnie za nami.

Kluczem do opanowania sytuacji jest powszechne wdrożenie środków uzgodnionych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO).  Chodzi o zapewnienie bezpieczeństwa pasażerom i załodze.

„Przy skutecznym śledzenia kontaktów środki te powinny przekonać rządy do otwierania granic bez wprowadzania kwarantanny. To ważna część ożywienia gospodarczego, ponieważ około 10% światowego PKB pochodzi z turystyki, a wiele z nich zależy od podróży lotniczych. Zapewnienie ludziom bezpiecznego latania ponownie będzie potężnym bodźcem ekonomicznym – powiedział de Juniac.

Najważniejsze czynniki prognozy na 2020

Popyt pasażerów „wyparował” wraz z zamknięciem granic  i zablokowaniem krajów, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się wirusa. Jest to największy czynnik powodujący straty w branży. W najniższym punkcie w kwietniu globalne podróże lotnicze były o około 95% niższe niż poziomy w 2019 r.

Istnieją oznaki, że ruch powoli się poprawia. Niemniej  liczba pasażerów zmniejszy się o około połowę do 2,25 miliarda. Odpowiada to w przybliżeniu poziomom z 2006 r. Moce produkcyjne nie mogą być jednak dostosowane wystarczająco szybko, ponieważ w tym roku spodziewany jest spadek o 40,4%.

Koszty nie spadają tak szybko jak popyt. Łączne wydatki w wysokości 517 mld USD są o 34,9% niższe niż poziomy w 2019 r. Ale przychody będą spadać o 50%. Jednostkowe koszty pozapaliwowe gwałtownie wzrosną o 14,1%, ponieważ koszty stałe rozkładają się na mniejszą liczbę pasażerów. Niższe wykorzystanie samolotów i miejsc siedzących w wyniku ograniczeń przyczyni się również do wzrostu kosztów.

Ceny paliw przynoszą ulgę

W 2019 r. średnie zużycie paliwa do silników odrzutowych wyniosło 77 USD / baryłkę, podczas gdy średnia prognozowana na 2020 r. wynosi 36,8 USD. Oczekuje się, że paliwo będzie stanowiło 15% całkowitych kosztów (w porównaniu do 23,7% w 2019 r.

Jedynym jasnym punktem jest wzrost ładunków. Oczekuje się, że w porównaniu z 2019 r. całkowita liczba przewożonych ton towarów spadnie „tylko” o 10,3 mln ton do 51 mln ton. Poważny niedobór pojemności ładunkowej w samolotach pasażerskich spowoduje wzrost stawek o około 30% w ciągu roku. Przychody z ładunków osiągną  rekordową kwotę 110,8 mld USD w 2020 r. (Wzrost z 102,4 mld USD w 2019 r.). W ramach przychodów branży ładunki będą stanowiły około 26% – w porównaniu z 12% w 2019 r.

Wszystkie regiony świata odnotują straty w 2020 r. Kryzys nabrał podobnego wymiaru we wszystkich częściach globu. Przy czym obniżenie zdolności produkcyjnych opóźnia się o około 10-15 punktów procentowych lub więcej w stosunku do ponad 50% spadku popytu.

Trudne odzyskiwanie

Mimo że straty zostaną znacznie zmniejszone w 2021 r. w stosunku do poziomów z 2020 r., oczekuje się, że ożywienie w branży będzie długie i trudne.

„Ludzie będą chcieli znów latać, pod warunkiem, że będą mieli zaufanie do osobistej sytuacji finansowej i środków podjętych w celu zapewnienia bezpieczeństwa podróżnym. Ważne jest, aby przemysł i rządy postępowały tak, aby podróżni mieli jak największe poczucie bezpieczeństwa. To będzie dobry początek. W zależności od ewolucji pandemii, pogłębiania wiedzy na temat wirusa, przemysł i rządy będą lepiej przygotowane na globalnie skoordynowane działania.  To da liniom lotniczym trochę przestrzeni do odbudowy popytu i naprawy uszkodzonych bilansów ” – powiedział de Juniac.

foto: Pixabay