Turystyka LGBT zyskuje na znaczeniu

Turystyka LGBT

ITB Berlin to pionier wśród imprez targowych w prezentowaniu segmentu podróży LGBT. W tym roku pawilon ofert dla osób homo- i biseksualnych był największym na świecie pokazem tego ciągle rosnącego rynku.

Sami organizatorzy berlińskich targów podkreślają, że ITB Berlin uważa się za ambasadora praw człowieka i tolerancji, a zaangażowanie w podróże dla segmentu LGBT (Gay & Lesbian Travel) wykracza daleko poza organizację tego wydarzenia. Oferta ta prezentowana jest od 2010 r. jako odrębny segment, a liczba wystawców stale rośnie.

W tym roku w Pawilonie LGBT można było spotkać wystawców z USA (Chicago, Nowy Jork, Illinois, Floryda), Japonii, Tajlandii, Argentyny, Bilbao, Kostaryki, Kolumbii oraz Wiednia, Berlina, St. Petersburga i Sztokholmu. Podczas pierwszego dnia imprezy zorganizowano konferencję prasową (LGBT Media Brunch) i przedstawiciele mediów mogli dowiedzieć się o aktualnej ofercie i wydarzeniach zaplanowanych na ten rok.

Trzeciego dnia targów miał miejsce LGBT Panel, który był częścią ITB Kongres. W jego trakcie diagnozowano potrzeby klientów tego segmentu oraz rozmawiano o przełamywaniu kolejnych barier związanych z poszerzaniem oferty podróży dla gejów i lesbijek. Na tegorocznych targach berlińskich po raz pierwszy w historii wydarzenia odbyło się wręczanie nagród ITB LGBT + Pioneer Award, którą wyróżniono osoby szczególnie zaangażowane w działalność na rzecz tego segmentu.

Turystyka LGBT

Zapewnienie oferty dla tego rynku jest nie tylko kwestią społeczną, która obejmuje prawo do podróżowania i uznania LGBT za segment podróży o szczególnych potrzebach. Dla przemysłu turystycznego istotny jest także wymiar ekonomiczny: przynależność do społeczności LGBT deklaruje 3-7% populacji, co w stosunku do całkowitej liczby podróżujących daje od 40 do 93 milionów turystów.

– Podróże LGBT przeżywają boom w wielu krajach. Otwierają się nowe rynki i są kreowane nowe oferty, jak podróże poślubne, czy rodzinne rejsy tęczowe – powiedziała Rika Jean-François, komisarz CSR ITB Berlin.

Jak podaje The Guardian, rynek podróży LGBT jest obecnie wart 6 miliardów funtów brytyjskich w Wielkiej Brytanii oraz 85 miliardów dolarów w USA. Dane te pokazują ogromny potencjał tkwiący w tym segmencie, co zauważyli organizatorzy wiodących turystycznych targów na świecie.

oprac. Agnieszka i Leszek Nowak, www.2ba.pl
foto: Agnieszka Nowak