Wspólny Bilet od 9 grudnia

PKP Intercity

Spółka PKP Intercity opublikowała na swoich stronach zasady i warunki stosowania Wspólnego Biletu. Oferta, dzięki której w relacjach łączonych różnych przewoźników mamy pojechać taniej, ma ruszyć 9 grudnia, z momentem startu nowego rozkładu jazdy 2018/2019.

Obietnica uruchomienia Wspólnego Biletu w grudniu 2018/2019 padła w końcu października 2017. – Prace chcemy zakończyć do grudnia 2018 i w rozkładzie jazdy 2018/2019 już Wspólny Bilet uruchomić. Do marca 2018 będziemy konsultowali z przewoźnikami taryfy przejazdowe. Podstawą systemu ma być istniejący już system Kurs 90. Jego wybór to kompromis między możliwościami technicznymi, czasem i posiadanymi zasobami ludzkimi, a chcemy, by wdrożenie miało miejsce jak najszybciej – mówił wówczas Bartłomiej Buczek, członek zarządu PKP SKM Trójmiasto pracujący nad projektem „Wspólny Bilet”.

Wspólny Bilet w kasie i przez internet

Wygląda na to, że Wspólny Bilet rzeczywiście uda się uruchomić 9 grudnia i faktycznie będzie oparty na nieco archaicznym systemie Kurs 90. Z regulaminu nowej oferty dostępnej na stronie internetowej PKP Intercity wynika, że do projektu weszli wszyscy znaczący pasażerscy przewoźnicy kolejowi w Polsce. Wyjątkiem są przewoźnicy wykonujący kursy nieregularne i warszawska WKD.

Bilet będzie można nabyć na razie na dwa sposoby: w kasie lub poprzez „serwis”, czyli stronę internetową, którą przygotowuje PKP Informatyka. Prawdopodobnie będzie ona bazować na portalu Bilkom2, gdzie najpierw testowano przez rok mało popularną ofertę „Pakiet Podróżnika” w ramach przewoźników z Grupy PKP i Przewozów Regionalnych. Tego, jak działa, dowiemy się po 9 grudnia.

Pewne różnice w ofertach pozostaną

W kilku przypadkach pasażerowie otrzymają inny poziom ulg ustawowych, co z pewnością będzie wymagające dla systemu integrującego bilety przewoźników. Tak na przykład osoby niewidome uznane za osoby niezdolne do samodzielnej egzystencji u przewoźników regionalnych mogą liczyć na 93% ulgę, natomiast w PKP Intercity: 51%. Na szczęście takie przypadki są nieliczne.

Oferta będzie miała zastosowanie tam, gdzie różnica czasu pomiędzy przyjazdem pierwszego pociągu a odjazdem drugiego wyniesie minimum 10 minut. Przewoźnicy będą mogli stosować swoje cenniki przewozu rowerów i zwierząt, także w wypadku sprzedaży Wspólnego biletu. Bilet łączony będzie można kupić na odległość powyżej 20 km.

Przy przesiadce będzie taniej

Taryfa bazowa dla „Wspólnego Biletu” opierać się będzie na specjalnie stworzonym cenniku dla pociągów PKP Intercity, gdzie koszt biletu rośnie mniej więcej proporcjonalnie do liczby pokonywanych kilometrów. Bilety na połączenia łączone, np. TLK i Regio będą tańsze niż obecnie. Np. za przejazd tylko pociągiem TLK (lub IC) z punktu A do punktu B na odległość 298 kilometrów, zapłacimy 60 zł, a za przejazd z przesiadką na wolniejszego przewoźnika na podobnym dystansie – 44 zł plus cena biletu na pociąg regionalny. Wkrótce opublikujemy więcej informacji na temat nowej oferty kolei.

źródło: PKP Intericty / Rynek kolejowy
foto: Stadler Polska / mat. prasowe