TTG Polska Dziennik Turystyczny

Za rok ruszy rozbudowa portu w Świnoujściu

ŚwinoujścieW połowie 2018 r. w Świnoujściu (Zachodniopomorskie) ma ruszyć budowa infrastruktury portowej do obsługi dużych promów. Zarząd portów Szczecin i Świnoujście liczy, że dzięki inwestycji obsłuży większą masę ładunkową.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w ubiegłym tygodniu podpisał z konsorcjum firm Compono i Tractebel Engineering umowę na opracowanie studium wykonalności i wykonanie projektów budowlano-wykonawczych dot. przystosowania infrastruktury świnoujskiego terminala promowego do obsługi transportu intermodalnego (wykorzystującego więcej niż jeden rodzaj transportu).

Wyłoniony w przetargu nieograniczonym wykonawca będzie miał 11 miesięcy na przygotowanie studium wykonalności i wykonanie projektów budowlano-wykonawczych. Wbicie pierwszej łopaty pod inwestycję planowane jest w połowie przyszłego roku – powiedziała we wtorek PAP Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Jak dodała, inwestycja powinna być ukończona do 2022 r. W świnoujskim terminalu powstanie infrastruktura do obsługi dużych promów o długości do 265 metrów. Terminal będzie mógł dzięki niej świadczyć nowy rodzaj usług przeładunkowych przy udziale transportu kolejowego na poziomie 30 tys. TEU (TEU – pojemność standardowego kontenera – PAP) w roku 2020. Port szacuje, że do 2040 r. liczba przeładowanych TEU zwiększy się trzykrotnie. Przedsięwzięcie zakłada połączenie i przebudowę stanowisk promowych nr 5 i 6; powstanie nowe nabrzeże o długości 293 metrów i głębokości 13 metrów.

Wybudowane zostaną także trzy nowe place postojowe połączone estakadą, stanowiącą nowy drugi wjazd na teren terminala. Poza tym w planach jest także modernizacja istniejących torów kolejowych i przebudowa istniejących, nowa rampa, przebudowa galerii pasażerskiej i zakup nowego sprzętu przeładunkowego. Modernizacja terminala w Świnoujściu to kolejny element rozwoju transportu intermodalnego.

Jak podkreśla zarząd portu, obok transportu morskiego i śródlądowego spółka stawia na kolej, która jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Według portu, przedsięwzięcie jest spójne z priorytetami UE, która kładzie duży nacisk na usprawnienie połączeń w ramach korytarzy transportowych z wykorzystaniem przyjaznych środowisku gałęzi transportu.

Zarząd portu widzi wzrost masy towarowej, która będzie obsługiwana – z wykorzystaniem korytarza Bałtyk-Adriatyk – przez port w Świnoujściu.

źródło: www.kurier.pap.pl
foto: PAP/T.Murański

Podziel się tą wiadomością ze znajomymi:

Zobacz także:

Jedna odpowiedź

  1. Powinno się tak zaprojektować i wykonać aby mogły tu wpływać duże statki pasażerskie.
    Tu mogliby pasażerowie wysiadać a wsiadać w Szczecinie . Albo odwrotnie. Autokarami można jechać do Szczecina i Kołobrzegu. Jest Woliński Park Narodowy z wieloma Atrakcjami i są atrakcje po stronie niemieckiej . Wyspa Uznam i Rugia.
    Szkodaże na tej stronie nie podnosicie walorow turystycznych tylko transportu towarow. Napiszcie coś o tunelu planowanym między wyspami Wolin i Uznam .Jakie parametry są planowane i jego przypuszczalne położenie. Tyle się tam na plaży inwestuje a tu nic nie piszecie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *