TTG Polska Dziennik Turystyczny

Commonwealth nadzieją turystyki? Jamajka przedstawia pocovidowy program współpracy

Globus
Fot. Unsplash

Jamajka przedstawiła ideę współpracy turystycznej Wspólnoty Narodów (Commonwealth) podczas 54. spotkania członków w Rwandzie.

Rwanda to gospodarz spotkania i najnowszy kraj, który dołączył do Wspólnoty Narodów, liczącej teraz 54 członków.

Przywódcy Commonwealth spotykali się w Rwandzie, aby omówić takie zagadnienia, jak: handel, bezpieczeństwo żywnościowe, kwestie zdrowotne, zmiany klimatyczne, a także rozwój turystyki.

Przemawiając w stolicy Rwandy, Kigali i reprezentując królową Elżbietę, brytyjski książę Karol powiedział, że taka unia polityczna jest nadal potrzebna, aby przezwyciężyć wyzwania współczesnego świata.

Licznie reprezentowana podczas spotkania była również branża turystyczna. Obecny był między innymi król Eswatini, Mswati III, kraju goszczącego Afrykańską Radę Turystyki oraz sam prezes Rady Cuthbert Ncube.

Idea konwergencji w turystyce

Minister turystyki Jamajki Edmund Bartlett przedstawił koncepcję odbudowy turystyki po pandemii, opartej na współpracy gospodarczej pomiędzy krajami Commonwealth. Bartlett przekonywał, że branża turystyczna ma znaczny potencjał do zwiększenia konwergencji gospodarczej między państwami Wspólnoty Narodów.

Commonwealth łącznie stanowi pokaźny rynek, który zamieszkuje 2,6 mld z 7,9 mld ludności świata. Może on zostać wykorzystany do promowania solidniejszego i trwałego wzrostu makroekonomicznego, zwłaszcza w obszarze handlu eksportowego.

A jedną z gałęzi przemysłu, która ma znaczny potencjał do zwiększenia konwergencji gospodarczej między krajami Wspólnoty Narodów, jest turystyka. Spośród dwudziestu krajów na świecie, w których turystyka ma największy udział w eksporcie, trzynaście to państwa członkowskie Wspólnoty Narodów (Commonwealth Innovation, 2020). Obecnie turystyka jest kołem ratunkowym gospodarek Wspólnoty Narodów zlokalizowanych w najbardziej zależnych od turystyki regionach, takich jak Karaiby, Pacyfik, Morze Śródziemne i Ocean Indyjski.

Niestety – podkreślił Bartlett – głównymi turystycznymi rynkami źródłowymi dla przemysłu turystycznego w krajach Wspólnoty Narodów są rozwinięte gospodarki Ameryki Północnej, Azji Wschodniej (zwłaszcza Chin) i Europy Zachodniej. W konsekwencji państwa te nie czerpały wystarczających korzyści z gwałtownego rozwoju turystyki w ostatnich latach, w dużej mierze ze względu na niski poziom handlu turystycznego między tymi krajami, co uniemożliwiło zatrzymanie znacznej części generowanych przychodów.

Nowa strategia, przedstawiona przez ministra turystyki jamajki, zakłada potrzebę rewizji istniejących partnerstw gospodarczych tak, aby handel międzynarodowy działał na korzyść państw Commonwealthu. Przyczyni się to do wymiany gospodarczej o większej wartości dodanej między mniejszymi krajami oraz z większymi krajami Wspólnoty Narodów, co zwiększy wewnątrzregionalną zdolność generowania nadwyżek ekonomicznych i zachowania większej liczby korzyści płynących z rozwoju makroekonomicznego.

Podziel się tą wiadomością ze znajomymi:

Zobacz także:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *