Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) opublikowało dane z marca 2022 r. dotyczące światowego rynku ładunków lotniczych, pokazujące spadek popytu. Do spadku przyczyniło się m.in. rozprzestrzenianie się wariantu Omikron COVID-19 w Azji i wojna pomiędzy Rosją a Ukrainą.
IATA podała, że globalny popyt, mierzony w tonokilometrach ładunku (CTK), spadł o 5,2 proc. w porównaniu do marca 2021 r. (-5,4 proc. w przypadku operacji międzynarodowych). Przepustowość wyniosła 1,2 proc. więcej niż w marcu 2021 r. (+2,6 proc. w przypadku operacji międzynarodowych). Chociaż jest to wynik dodatni, stanowi to znaczny spadek w porównaniu z 11,2 proc. wzrostem rok do roku w lutym. Azja i Europa doświadczyły największych spadków mocy produkcyjnych.
IATA zwraca uwagę na kilka czynników utrudniających operacje cargo:
- Wojna na Ukrainie doprowadziła do spadku na rynku przewozu ładunków w Europie, ponieważ kilka linii lotniczych z siedzibą w Rosji i na Ukrainie było kluczowymi graczami cargo. Sankcje wobec Rosji doprowadziły do zakłóceń w produkcji. A rosnące ceny ropy mają negatywny wpływ na gospodarkę, w tym podnoszą koszty transportu.
- Nowe zamówienia eksportowe, wiodący wskaźnik popytu na ładunki, obecnie kurczą się na wszystkich rynkach z wyjątkiem Stanów Zjednoczonych. Wskaźnik Purchasing Managers’ Index (PMI) śledzący globalne nowe zamówienia eksportowe spadł w marcu do 48,2. Był to najniższy wynik od lipca 2020 r.
- Światowy handel towarami nadal spadał w 2022 r., a chińska gospodarka rozwijała się wolniej z powodu blokad związanych m.in. z COVID-19 oraz zakłóceniami łańcucha dostaw spotęgowanymi wojną w Ukrainie.
- Ogólna inflacja cen konsumpcyjnych w krajach G7 wyniosła 6,3 proc. rok do roku w lutym 2022 r. i była najwyższa od 1982 r.