Dobiegła końca 75-letnia historia flagowego włoskiego przewoźnika. 14 października Alitalia wykonała swój ostatni lot z Cagliari do Rzymu.
Włoski przewoźnik Alitalia – pod koniec lat 60., po British Airways i Air France, trzecia co do wielkości linia lotnicza w Europie, przez dziesięciolecia był kojarzony z powojennym boomem gospodarczym we Włoszech. Zaczynała w 1947 r. od 10 tys. pasażerów rocznie, by w latach 90. przewozić ich 25 mln. Alitalia była pierwszą linią lotniczą na świecie, która przewoziła papieża specjalnym samolotem znanym jako Shepherd One. W sumie zabrała czterech papieży do 171 krajów na wszystkich kontynentach.
Jednak na początku 2000 r. wszystko się zmieniło. Od 2008 r. przyniosła starty, a W 2017 roku zbankrutowała i trafiła w ręce administratorów. Do kłopotów Alitalii przyczyniły się również ograniczenia związane z COVID-19. Linie lotnicze zaprzestały sprzedaży biletów 25 sierpnia 2021 r.
Alitalia zostanie zastąpiona nową państwową linią lotniczą ITA, która rozpocznie działalność w piątek.
We wrześniu Komisja Europejska zatwierdziła powstanie ITA (Italia Trasporto Aereo) i orzekła, że nowa firma nie zostanie pociągnięta do odpowiedzialności za 900 mln euro długu z tytułu nielegalnej pomocy państwa otrzymanej przez jej poprzednika w 2017 roku.