TTG Polska Dziennik Turystyczny

Dojeżdżający z obowiązku

Dojeżdżający z obowiązku

Podróżowanie to nie zawsze tylko przyjemność, ale i nie zawsze jest to tylko praca. Bardzo często jest to coś pomiędzy. Ten segment często miesza obowiązki zawodowe i wypoczynek. To hybryda biznesu i rozrywki, tzw. „bleisure” (neologizm z połączenia angielskich słów „business” i „leisure”, oznaczający połączenie podróży biznesowych z rekreacją). Świat, w którym musisz gdzieś jechać z jakiegoś konkretnego powodu, ale równie dobrze możesz mieć trochę przyjemności podczas podróży, jest światem podróżujących z obowiązku.

Mówiąc najprościej, ten segment turystów jest ograniczony w kontekście wyboru miejsca docelowego i czasu pobytu, ponieważ podróżuje, aby osiągnąć ustalony cel. Ale właśnie to, że podróż ma z góry ustalony cel, nie oznacza, że nie są to osoby otwarte na dodanie kilku dodatkowych elementów, aby jak najlepiej wykorzystać swój wyjazd. Jak więc rozpoznać segment dojeżdżających z obowiązku, gdy usiądą obok nas?

Najbardziej znaną grupą są osoby podróżujące służbowo. Chociaż do 2030 r. nastąpi znaczny postęp w dziedzinie telekonferencji, nadal będzie istniała potrzeba spotkania się z klientami twarzą w twarz. Pomimo ograniczonej liczby dni pracy, ludzie mają mniej stałych godzin pracy, są bardziej elastyczni, a warunki pracy nie powodują, że są tak „przykuci” do biurka, jak byli w przeszłości. Spowoduje to wzrost koniunktury w międzynarodowych dojazdach i w roamingu.

Turystyka medyczna i zdrowotna to również rosnący segment, a wiele osób decyduje się na wyjazdy w różne miejsca, by poddać się specjalistycznym zabiegom. Często muszą pozostać w danym miejscu dłużej, aby lepiej odpocząć i odzyskać siły, co umożliwi im m.in. pobyt w luksusowych hotelach. Do tej kategorii zaliczają się także podróżujących w celach handlowych. Często są oni zobowiązani do podróżowania w celu zdobycia nowych klientów i sprzedaży swoich towarów.

Ale opisane grupy to tylko kropla w oceanie dojeżdżających z obowiązku. Wymienić należy kilka innych grup: osoby podróżujące, aby odwiedzić przyjaciół i krewnych, wziąć udział w uroczystościach rodzinnych lub wydarzeniach religijnych, grupy sportowe, a także studentów w programach wymiany lub w wolontariacie. Motywacja do podróży jest różna dla każdego turysty, więc charakteryzowanie uczestników jest niezwykle ryzykowne. Podróżny może zatrzymać się, aby obejrzeć imprezę sportową w sobotę, podróżować w niedzielne popołudnie i przybyć na czas w poniedziałek rano.

Co trzeba wiedzieć o tych turystach, aby dotrzeć do potrzeb takiego segmentu?

  1. Proces rezerwacji powinien być prosty – dojeżdżających z obowiązku nie chcą wybierać setek opcji i docenią osoby, które mogą efektywnie i intuicyjnie wybrać transport, zakwaterowanie i dodatki. Chcieliby też płynnie przełączać się pomiędzy wydatkami firmy i własnymi wydatkami w podróży.
  2. Podróżujący służbowo będą poszukiwać elastyczności w polityce podróży, aby samodzielnie dostosować swoje plany do określonych budżetów lub innych parametrów.
  3. Należy unikać nadmiernej biurokracji i wymagania wypełniania przez podróżujących licznych dokumentów. Pokochają oni taką technologię, jak odprawy online, elektroniczne karty, a także bezgotówkowe, „cyfrowe portfele” lub smartwatche, które pozwalają im płacić jednym ruchem ręki.
  4. Osoby podróżujące regularnie mają często napięte harmonogramy spotkań i nienawidzą marnowania czasu na lotnisku z powodu opóźnień. Zaawansowane technologie skracają czas oczekiwania i komunikują się z pasażerami w przypadku zakłóceń w podróży, automatycznie opracowując plan awaryjny i informują ich o tym, gdzie i kiedy powinni się udać.
  5. W przypadku dłuższego czas oczekiwania na lotnisku „martwy czas” musi zostać przekształcony w skuteczną możliwość pracy, zakupów lub prowadzenia innej aktywności. Kluczem jest szybkie, łatwo dostępne i bezpieczne wifi.

Raport Future Traveller Tribes 2030 ma na celu prognozowanie kategorii uczestników rynku podróżujących w najbliższej dekadzie, aby wzmocnić branżę turystyczną, jej zaangażowanie i odpowiedzieć na potrzeby przyszłych grup turystów.

oprac. Agnieszka i Leszek Nowak – 2BA doradztwo strategiczne – www.2ba.pl
foto: Leszek Nowak

Podziel się tą wiadomością ze znajomymi:

Zobacz także:

Jedna odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *