Rekordowe dostawy samolotów w 2018 roku

Samolot

Airbus potwierdził, że w 2018 roku dostarczył 800 samolotów pasażerskich zamykając ten rok wynikiem podobnym do wyniku Boeinga, który przekazał odbiorcom 806 samolotów.

Obaj producenci stanęli w ubiegłym roku przed podobnymi wyzwaniami związanymi z produkcją samolotów.

Przed końcem 2018 roku Airbus niemal całkowicie nadrobił zaległości w dostawach A320neo­. 100 samolotów z tej rodziny zostało zaparkowanych w Tuluzie i Hamburgu w oczekiwaniu na dostawy silników od Pratt & Witney oraz CFM International.

Pod koniec roku dostawy silników odbywały się zgodnie z oczekiwaniami, dzięki czemu producent mógł nadrobić zaległości.

Inicjatywa zwiększenia automatyzacji na czwartej końcowej linii montażowej wąskokadłubowych Airbusów w Hamburgu nie przyniosła spodziewanych wyników.

Do połowy 2019 Airbus planuje dostarczać co miesiąc 60 samolotów wąskokadłubowych, w tym więcej z rodziny A320neo. Udział w produkcji samolotów A320 classic zmniejsza się z upływem czasu.

Natomiast Boeing w grudniu 2018 dostarczył 89 samolotów pasażerskich do linii lotniczych i firm leasingowych, w tym 51 samolotów z rodziny 737 MAX, 12 737-800, cztery 737-900ER, jeden frachtowiec 767-300, cztery frachtowce 777 i 17 samolotów B787.

Najwięcej odebranych samolotów stanowiły wąskokadłubowe modele 737 MAX, których po pięć otrzymały Southwest Airlines i indyjskie SpiceJet. Linie American Airlines i GE Capital Aiation odebrały po cztery samoloty tego typu. Według informacji producenta, w 2018 roku otrzymał on 892 zamówień, z czego 203 zostało potwierdzonych w grudniu.

W połowie minionego roku Boeing zwiększył produkcję samolotów serii 737 do 52 miesięcznie. Prawie połowę dostaw B737 stanowiły Boeingi 737 MAX, w tym pierwszy 737 MAX 9. Amerykański producent zwiększył też produkcję B787, dostarczając do końca roku 145 samolotów.

Realizacja 893 zamówień przyniesie producentowi ze sprzedaży 143,7 mld USD według aktualnych cen katalogowych. Odnotowano szczególnie wysoką sprzedaż samolotów szerokokadłubowych, na które złożono w ciągu roku 218 zamówień, w tym 109 na B787 i 51 na B777.

źrodło: PRTL
foto: Pixabay


Europe-China Economic and Trade Forum
Kongres gospodarczy i targi w Nadarzynie