Kongres Polskiej Izby Turystyki (PIT) obradujący w dniu 16 kwietnia 2015 r. w Izraelu uwzględniając wnioski z dyskusji kongresowej na posiedzeniach Komisji Turystyki Wyjazdowej, Komisji Turystyki Przyjazdowej, Komisji Agentów Turystycznych, Zespołu Turystyki Młodzieżowej, Komisji Obiektów Noclegowych i Komisji Agentów IATA, zajmuje następujące stanowisko:
W SPRAWIE ZMIAN W PRAWIE TURYSTYCZNYM
Mając na uwadze, że:
- przedsiębiorcom turystycznym i turystom potrzebne są dobre prawo turystyczne i oparte na nim usługi turystyczne o wysokim standardzie;
- prawo turystyczne wymaga gruntownych zmian postulowanych od wielu lat przez Polską Izbę Turystyki, w tym wprowadzenia koniecznych zmian w systemie zabezpieczeń turystycznych oraz objęcia regulacjami spraw związanych z szarą strefą;
- prace nad tymi zmianami wstrzymano ze szkodą dla przedsiębiorców turystycznych i turystów;
Kongres wzywa właściwe organy państwowe o niezwłoczne wznowienie i dokończenie tych prac oraz stworzenie lepszych warunków do udziału samorządu gospodarczego turystyki przy opracowywaniu zmian prawa turystycznego. Kongres apeluje w szczególności o nową ustawę o turystyce, która kompleksowo ureguluje wszelkie obszary działalności turystycznej.
W SPRAWIE STANDARDU WARUNKÓW UCZESTNICTWA W IMPREZACH ORGANIZOWANYCH PRZEZ TOUROPERATORÓW – CZŁONKÓW IZBY
Mając na uwadze, że warunki uczestnictwa w imprezach turystycznych organizowanych przez touroperatorów – członków Izby powinny wyróżniać się najwyższym standardem Kongres wyraża opinię, że touroperatorzy i władze Izby powinni podjąć działania umożliwiające nadanie warunkom uczestnictwa takiego standardu.
W SPRAWIE STANDARDU UMÓW AGENCYJNYCH
Mając na uwadze, że dla jakości usług turystycznych świadczonych turystom duże znaczenie mają należycie określone w umowie agencyjnej i wzajemnie korzystne warunki współpracy pomiędzy touroperatorem a agentem turystycznym, Kongres zajmuje stanowisko, że przy zawieraniu umowy agencyjnej strony powinny – w duchu partnerskiej współpracy – wykazać dbałość:
- aby umowa była jasna, napisana zrozumiałym językiem, logiczna, wolna od sprzeczności, nie wymagająca interpretacji – dla uniknięcia konfliktogennych zabiegów interpretacyjnych, sporów i procesów sądowych,
- aby umowa była zgodna z prawem,
- aby każda ze stron dobrze wiedziała jakie są jej prawa i obowiązki,
- aby każda ze stron dobrze wiedziała jak ma wykonywać obowiązki i jak ma realizować uprawnienia,
- aby umowa nie nakładała obowiązków niemożliwych do wykonania,
- aby umowa była ekwiwalentna w zakresie odpowiedzialności stron, to znaczy aby za naruszenie umowy taką samą odpowiedzialność ponosił agent jak i touroperator,
- aby kara umowna za naruszenie umowy była proporcjonalna do wagi naruszenia,
- aby umowa określała czytelną procedurę współdziałania stron umowy przy wykonywaniu obowiązków umownych, gdy z natury tych obowiązków wynika, że dla należytego wykonania obowiązków konieczne jest takie współdziałanie,
- aby o proponowanych zmianach umowy lub o nowej umowie druga strona dowiedziała się z odpowiednim wyprzedzeniem.
W SPRAWIE SYSTEMU SYGNALIZACJI I OSTRZEŻEŃ O ZAGROŻENIACH BEZPIECZEŃSTWA OBYWATELI POLSKICH PRZEBYWAJĄCYCH ZA GRANICĄ
Mając na uwadze, że:
- dla touroperatorów organizujących imprezy turystyczne za granicą oraz turystów zamierzających uczestniczyć lub uczestniczących w imprezach ważne znaczenie, z uwagi na ich bezpieczeństwo, ma działający w Ministerstwie Spraw Zagranicznych system sygnalizacji i ostrzeżeń o zagrożeniach bezpieczeństwa obywateli polskich przebywających w określonym kraju;
- system ten nie działa należycie zwłaszcza w zakresie aktualizowania sygnalizacji i ostrzeżeń,
Kongres Polskiej Izby Turystyki wyraża opinię, że konieczne jest jego usprawnienie, tak aby zapewniał dostęp do aktualnych informacji o zagrożeniach i wskazywał touroperatorom jasne procedury postępowania w takich przypadkach, oraz że w pracach nad modyfikacją systemu powinien być zapewniony udział Polskiej Izby Turystyki.
W ZAKRESIE TURYSTYKI PRZYJAZDOWEJ DO POLSKI
Mając na uwadze wzrost w ostatnich latach znaczenia turystyki przyjazdowej do Polski, a co za tym idzie przedsiębiorstw zajmujących się turystyką przyjazdową, Kongres wyraża opinię, że Polska Izba Turystyki powinna:
- podejmować zdecydowane kroki zmierzające do rozwiązania bieżących problemów branży przyjazdowej takich jak uciążliwe konsekwencje wprowadzenia nowego systemu rezerwacyjnego przez Muzeum Auschwitz. W takich przypadkach władze Izby powinny podejmować działania na szczeblu ministerialnym, nadając im odpowiedni do sytuacji wydźwięk medialny;
- stworzyć system współpracy z organizacjami zajmującymi się promocją Polski za granicą na każdym szczeblu; Izba powinna być aktywna w kontaktach z regionalnymi i lokalnymi organizacjami turystycznymi (ROT, LOT); w większym zakresie współpracować z samorządami i lokalnymi strukturami administracji państwowej przy promocji polskich produktów przyjazdowych a także zaktywizować współpracę z POT w celu zapewnienia większego udziału przedsiębiorców turystyki przyjazdowej w działaniach POT;
- zaktywizować działania zmierzające do wykorzystania środków finansowych dostępnych w ramach wsparcia eksportu i MSP dostępnych m.in. w Ministerstwie Gospodarki – realizującym projekty wspierające eksport, czy w lokalnych samorządach, itp.;
- wykorzystać okoliczność, iż wiele działań ma charakter promocyjny, np. misje gospodarcze, w których jest miejsce dla małych i średnich przedsiębiorstw, takich jak biura przyjazdowe.
W ZAKRESIE TURYSTYKI MŁODZIEŻOWEJ
Kongres wyraża opinię, że konieczna jest promocja wysokiej jakości usług turystycznych dla młodzieży, edukacja organizatorów wypoczynku i turystyki szkolnej w zakresie dobrych praktyk oraz zobowiązanie Oddziałów PIT do wdrożenia i promowania Kodeksu Dobrych Praktyk. Nadto Kongres apeluje do Ministerstwa Edukacji Narodowej o przyśpieszenie prac nad ustawą o systemie oświaty w zakresie przepisów dotyczących wypoczynku dzieci i młodzieży. Kongres wyraża opinię, że w pracach tych należy zwrócić szczególną uwagę na rozwiązania gwarantujące bezpieczeństwo uczestników i redukujące zagrożenia, w tym na działalność w turystyce młodzieżowej osób fizycznych nie będących przedsiębiorcami. Kongres wskazuje na potrzebę wyeliminowania, w ramach prac nad nowym prawem turystycznym, niespójności przepisów oświatowych w zakresie organizacji wypoczynku i turystyki szkolnej.
W SPRAWIE WSPÓŁPRACY AGENTÓW IATA – CZŁONKÓW IZBY Z LINIAMI LOTNICZYMI
Kongres wyraża opinię, że działania Polskiej Izby Turystyki na rzecz poprawy sytuacji Agentów IATA – członków Izby na rynku sprzedaży biletów lotniczych powinny być podejmowane we współpracy ze Zrzeszeniem Agentów IATA w Polsce, FAG i ECTAA oraz przy wykorzystaniu instytucji posiedzeń APJC. Kongres uważa za celowe wspólne wypracowanie przez Izbę i te organizacje takich zasad współpracy między agentami a liniami lotniczymi, które:
- umożliwią agentom działalność bez nadmiernych obciążeń z tytułu wymaganych przez linie lotnicze zabezpieczeń finansowych,
- przyczynią się do zwiększenia sprzedaży biletów lotniczych przez agentów.
Kongres wyraża również opinię, że Polska Izba Turystyki powinna, wspólnie ze Zrzeszeniem Agentów IATA w Polsce i ECTAA, podjąć rozmowy z ubezpieczycielami w sprawie możliwości uzyskania przez agentów zabezpieczeń finansowych u ubezpieczycieli.
2 odpowiedzi
Czy ktokolwiek nad tymi postulatami się pochyli???
I dla ministerstwa i dla prezesa POT, Polska Izba Turystyki tylko jedna z licznych, nikomu niepotrzebnych organizacji, które tylko zakłócają przebieg skutecznego urzędowania dla dobra kraju. Przecież wiceminister Tomasz Jędrzejczak wyraźnie powiedział, żeby nie zawracać mu d..y, bo jest zajęty kampanią wyborczą!
czy to w/g naszego czy izraelskiego prawa? dlaczego obrady PIT są w Tel Avivie??