TTG Polska Dziennik Turystyczny

Stanowisko Kongresu PIT w Izraelu

Kongres Polskiej Izby Turystyki (PIT) obradujący w dniu 16 kwietnia 2015 r. w Izraelu uwzględniając wnioski z dyskusji kongresowej na posiedzeniach Komisji Turystyki Wyjazdowej, Komisji Turystyki Przyjazdowej, Komisji Agentów Turystycznych, Zespołu Turystyki Młodzieżowej, Komisji Obiektów Noclegowych i Komisji Agentów IATA, zajmuje następujące stanowisko:

W SPRAWIE ZMIAN W PRAWIE TURYSTYCZNYM
Mając na uwadze, że:

  • przedsiębiorcom turystycznym i turystom potrzebne są dobre prawo turystyczne i oparte na nim usługi turystyczne o wysokim standardzie;
  • prawo turystyczne wymaga gruntownych zmian postulowanych od wielu lat przez Polską Izbę Turystyki, w tym wprowadzenia koniecznych zmian w systemie zabezpieczeń turystycznych oraz objęcia regulacjami spraw związanych z szarą strefą;
  • prace nad tymi zmianami wstrzymano ze szkodą dla przedsiębiorców turystycznych i turystów;

Kongres wzywa właściwe organy państwowe o niezwłoczne wznowienie i dokończenie tych prac oraz stworzenie lepszych warunków do udziału samorządu gospodarczego turystyki przy opracowywaniu zmian prawa turystycznego. Kongres apeluje w szczególności o nową ustawę o turystyce, która kompleksowo ureguluje wszelkie obszary działalności turystycznej.

W SPRAWIE STANDARDU WARUNKÓW UCZESTNICTWA W IMPREZACH ORGANIZOWANYCH PRZEZ TOUROPERATORÓW – CZŁONKÓW IZBY
Mając na uwadze, że warunki uczestnictwa w imprezach turystycznych organizowanych przez touroperatorów – członków Izby powinny wyróżniać się najwyższym standardem Kongres wyraża opinię, że touroperatorzy i władze Izby powinni podjąć działania umożliwiające nadanie warunkom uczestnictwa takiego standardu.

W SPRAWIE STANDARDU UMÓW AGENCYJNYCH

Mając na uwadze, że dla jakości usług turystycznych świadczonych turystom duże znaczenie mają należycie określone w umowie agencyjnej i wzajemnie korzystne warunki współpracy pomiędzy touroperatorem a agentem turystycznym, Kongres zajmuje stanowisko, że przy zawieraniu umowy agencyjnej strony powinny – w duchu partnerskiej współpracy – wykazać dbałość:

  • aby umowa była jasna, napisana zrozumiałym językiem, logiczna, wolna od sprzeczności, nie wymagająca interpretacji – dla uniknięcia konfliktogennych zabiegów interpretacyjnych, sporów i procesów sądowych,
  • aby umowa była zgodna z prawem,
  • aby każda ze stron dobrze wiedziała jakie są jej prawa i obowiązki,
  • aby każda ze stron dobrze wiedziała jak ma wykonywać obowiązki i jak ma realizować uprawnienia,
  • aby umowa nie nakładała obowiązków niemożliwych do wykonania,
  • aby umowa była ekwiwalentna w zakresie odpowiedzialności stron, to znaczy aby za naruszenie umowy taką samą odpowiedzialność ponosił agent jak i touroperator,
  • aby kara umowna za naruszenie umowy była proporcjonalna do wagi naruszenia,
  • aby umowa określała czytelną procedurę współdziałania stron umowy przy wykonywaniu obowiązków umownych, gdy z natury tych obowiązków wynika, że dla należytego wykonania obowiązków konieczne jest takie współdziałanie,
  • aby o proponowanych zmianach umowy lub o nowej umowie druga strona dowiedziała się z odpowiednim wyprzedzeniem.

W SPRAWIE SYSTEMU SYGNALIZACJI I OSTRZEŻEŃ O ZAGROŻENIACH BEZPIECZEŃSTWA OBYWATELI POLSKICH PRZEBYWAJĄCYCH ZA GRANICĄ
Mając na uwadze, że:

  • dla touroperatorów organizujących imprezy turystyczne za granicą oraz turystów zamierzających uczestniczyć lub uczestniczących w imprezach ważne znaczenie, z uwagi na ich bezpieczeństwo, ma działający w Ministerstwie Spraw Zagranicznych system sygnalizacji i ostrzeżeń o zagrożeniach bezpieczeństwa obywateli polskich przebywających w określonym kraju;
  • system ten nie działa należycie zwłaszcza w zakresie aktualizowania sygnalizacji i ostrzeżeń,

Kongres Polskiej Izby Turystyki wyraża opinię, że konieczne jest jego usprawnienie, tak aby zapewniał dostęp do aktualnych informacji o zagrożeniach i wskazywał touroperatorom jasne procedury postępowania w takich przypadkach, oraz że w pracach nad modyfikacją systemu powinien być zapewniony udział Polskiej Izby Turystyki.

W ZAKRESIE TURYSTYKI PRZYJAZDOWEJ DO POLSKI
Mając na uwadze wzrost w ostatnich latach znaczenia turystyki przyjazdowej do Polski, a co za tym idzie przedsiębiorstw zajmujących się turystyką przyjazdową, Kongres wyraża opinię, że Polska Izba Turystyki powinna:

  • podejmować zdecydowane kroki zmierzające do rozwiązania bieżących problemów branży przyjazdowej takich jak uciążliwe konsekwencje wprowadzenia nowego systemu rezerwacyjnego przez Muzeum Auschwitz. W takich przypadkach władze Izby powinny podejmować działania na szczeblu ministerialnym, nadając im odpowiedni do sytuacji wydźwięk medialny;
  • stworzyć system współpracy z organizacjami zajmującymi się promocją Polski za granicą na każdym szczeblu; Izba powinna być aktywna w kontaktach z regionalnymi i lokalnymi organizacjami turystycznymi (ROT, LOT); w większym zakresie współpracować z samorządami i lokalnymi strukturami administracji państwowej przy promocji polskich produktów przyjazdowych a także zaktywizować współpracę z POT w celu zapewnienia większego udziału przedsiębiorców turystyki przyjazdowej w działaniach POT;
  • zaktywizować działania zmierzające do wykorzystania środków finansowych dostępnych w ramach wsparcia eksportu i MSP dostępnych m.in. w Ministerstwie Gospodarki – realizującym projekty wspierające eksport, czy w lokalnych samorządach, itp.;
  • wykorzystać okoliczność, iż wiele działań ma charakter promocyjny, np. misje gospodarcze, w których jest miejsce dla małych i średnich przedsiębiorstw, takich jak biura przyjazdowe.

W ZAKRESIE TURYSTYKI MŁODZIEŻOWEJ
Kongres wyraża opinię, że konieczna jest promocja wysokiej jakości usług turystycznych dla młodzieży, edukacja organizatorów wypoczynku i turystyki szkolnej w zakresie dobrych praktyk oraz zobowiązanie Oddziałów PIT do wdrożenia i promowania Kodeksu Dobrych Praktyk. Nadto Kongres apeluje do Ministerstwa Edukacji Narodowej o przyśpieszenie prac nad ustawą o systemie oświaty w zakresie przepisów dotyczących wypoczynku dzieci i młodzieży. Kongres wyraża opinię, że w pracach tych należy zwrócić szczególną uwagę na rozwiązania gwarantujące bezpieczeństwo uczestników i redukujące zagrożenia, w tym na działalność w turystyce młodzieżowej osób fizycznych nie będących przedsiębiorcami. Kongres wskazuje na potrzebę wyeliminowania, w ramach prac nad nowym prawem turystycznym, niespójności przepisów oświatowych w zakresie organizacji wypoczynku i turystyki szkolnej.

W SPRAWIE WSPÓŁPRACY AGENTÓW IATA – CZŁONKÓW IZBY Z LINIAMI LOTNICZYMI
Kongres wyraża opinię, że działania Polskiej Izby Turystyki na rzecz poprawy sytuacji Agentów IATA – członków Izby na rynku sprzedaży biletów lotniczych powinny być podejmowane we współpracy ze Zrzeszeniem Agentów IATA w Polsce, FAG i ECTAA oraz przy wykorzystaniu instytucji posiedzeń APJC. Kongres uważa za celowe wspólne wypracowanie przez Izbę i te organizacje takich zasad współpracy między agentami a liniami lotniczymi, które:

  • umożliwią agentom działalność bez nadmiernych obciążeń z tytułu wymaganych przez linie lotnicze zabezpieczeń finansowych,
  • przyczynią się do zwiększenia sprzedaży biletów lotniczych przez agentów.

Kongres wyraża również opinię, że Polska Izba Turystyki powinna, wspólnie ze Zrzeszeniem Agentów IATA w Polsce i ECTAA, podjąć rozmowy z ubezpieczycielami w sprawie możliwości uzyskania przez agentów zabezpieczeń finansowych u ubezpieczycieli.

Podziel się tą wiadomością ze znajomymi:

Zobacz także:

2 odpowiedzi

  1. Czy ktokolwiek nad tymi postulatami się pochyli???
    I dla ministerstwa i dla prezesa POT, Polska Izba Turystyki tylko jedna z licznych, nikomu niepotrzebnych organizacji, które tylko zakłócają przebieg skutecznego urzędowania dla dobra kraju. Przecież wiceminister Tomasz Jędrzejczak wyraźnie powiedział, żeby nie zawracać mu d..y, bo jest zajęty kampanią wyborczą!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *