TTG Polska Dziennik Turystyczny

Wartość turystyki międzynarodowej wyniosła 1,4 bln $

Światowa Organizacja Turystyczna ONZ (UNWTO)Według najnowszych danych, ogłoszonych przez Światową Organizację Turystyki (UNWTO), w 2015 roku dochody wygenerowane przez zagraniczną turystykę wyniosły 1,23 bln $. W kwocie tej zawarte są wydatki za zakwaterowanie, jedzenie i napoje, rozrywkę, zakupy oraz inne usługi. Porównując wyniki rok do roku, oznacza to wzrost o 3,6%.

Jeśli do tej sumy dodamy jeszcze 210 mld $, wydanych przez turystów na międzynarodowe usługi transportowe, łączna wartość eksportu turystycznego w ubiegłym roku wyniosła 1,4 bln $. Średnio dziennie turyści wydawali 4 mld $. Wzrosła również liczba noclegów o 4,4%, osiągając w sumie przychód 1,18 mld $.

– Turystyka jest dziś główną kategorią międzynarodowego handlu usługami – powiedział sekretarz generalny UNWTO Taleb Rifai, który przemawiał w stolicy Kuby Hawanie. Pomimo słabego i powolnego ożywienia gospodarczego, wydatki na turystykę międzynarodową znacząco wzrosły w 2015 roku, co dowodzi na znaczenie tego sektora w stymulowaniu wzrostu gospodarczego, zwiększeniu eksportu i tworzeniu miejsc pracy dla rozwijających się gospodarek na całym świecie – dodał Taleb Rifai.

Turystyka międzynarodowa stanowi obecnie 7% całkowitego światowego eksportu i 30% eksportu usług. Jest to obecnie trzeci największy przemysł na świecie pod względem wartości, za przemysłem petrochemicznym i chemicznym. W wielu krajach rozwijających się przemysł turystyczny jest dominujący.

Wzrost dochodów z turystyki był porównywalny w różnych regionach świata w 2015 roku. W regionie Azji Pacyficznej, obu Amerykach i na Bliskim Wschodzie zanotowano wzrost o 4%, w Europie o 3%, a w Afryce o 2%. Do krajów najbardziej atrakcyjnych turystycznie, uzyskujących największe wpływy z międzynarodowej turystyki, należą: USA (178 mld $), Chiny (114 mld $), Hiszpania (57 mld $) i Francja (46 mld $).

W zakresie turystyki wyjazdowej, nikt nie może równać się z Chińczykami. Liczba wychodzących turystów z Chin wzrosła w 2015 roku o 10% i wyniosła 128 mln osób. Chińscy turyści wydali w sumie 292 mld $, czyli więcej o 25% w porównaniu z 2014 rokiem. USA, Niemcy, Wielka Brytania i Francja uplasowały się na kolejnych miejscach, ale od Chin oddziela je przepaść. Wydatki amerykańskich turystów wychodzących wyniosły 120 mld $, czyli nie osiągnęły nawet połowy kwoty wygenerowanej przez Chińczyków.

– Ponieważ ceny surowców spadły, turystyka wykazała silną zdolność do zrekompensowania mniejszych przychodów z eksportu w wielu krajach surowcowych i eksportujących ropę naftową – powiedział Rifai. Turystyka jest coraz istotniejszym elementem dywersyfikacji eksportu dla wielu gospodarek wschodzących, jak również kilku zaawansowanych – dodał Rifai.

oprac. Przemysław Rychter

Podziel się tą wiadomością ze znajomymi:

Zobacz także:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *